2001 senesinden beri üniversitelerde ders veriyorum...
Aynı konuyu her sene 4 kere anlatmış olsam toplam 48 kez anlatmış olduğum anlamına gelir...
Ancak her seferinde anlatış şeklim ve anlaşılması farklılık gösteriyor...
Ve her seferinde yeni bir yorum ile yeni bir yaklaşım, yeni bir tartışma, yeni bir uygulama doğuyor....
İşin zevki burada....
Gelmiş dünyanın dört bir ucundan
Ayrı dilleri konuşur, anlaşırız
Yeşil dallarız dünya ağacından
Gençlik denen bir millet var, ondanız.
NHR.
yıl olmuş 2013 hala crop zum yapar mı ? 32 yıl önce 1981 senesinde çıkan ,prof. Sabit Kalfagill hocanın kompozisyon kitabında perspektif başlığından benzer konu var. (gerçi bu konuyla direk olarak alakalı değil ama) yukarıda satır arasında geçmiş. lenslerin perspektif yığılmalarının farklı olduğu. telelerin daha fazla yığılma yaptığı şeklinde kanı var. uzun zamandır bende bu yanlış bilgiye sahiptim aslında pekte yanlış sayılmaz ama yığılma etkisi lense bağlı değilmiş. bunu deneyle ispatlamış. bütün lenslerin yığılma etkileri aynımış. aynı kareyi aynı MASEFEDEN bir 24 mm ile çekmiş bide 100 mm ile. doğal olarak 24 mm daha geniş kadraj verdi. onu kesmiş. 100mm kadrajına ayarlamış. (oluşan grenleri görmezden geldik) baskı alıp üst üste koymuş. bütün nesnelerin boyutları aynı. yığılma falan olmamış. biri tele biri geniş açı ama yığılma yok. yığılma ne zaman ortaya çıkıyor. 100 mm ile aynı kadrajı almak için geriye doğru gittiğimizde oluşuyor. yani makine ile konu arasındaki mesafe yığılma etkisini belirliyor. bu bilgiyi de araya sıkıştırayım.
Amatörler ekipman ,profesyoneller para, ustalarsa ışık için endişe ederler
@muratyilmaz Ben de aynen böyle düşünüyorum. Yığılma etkisi; arka planı sabit tutup, çekim açısını düşürüp, nesneyi makinaya yaklaştırdıkça artar diye düşünüyorum.
Canon 6D + 600D - 24-105 f/4 USM L - Yashica 50mm 1.7 - Nissin di866 II - 2X yn 560 III
benim yayıncı olduğumu burada bilmeyen yok galiba: )
CTP üniteleri de dahil olmak üzere, Matbaa makinaları da dahil olmak üzere her türlü çoğaltma sistemi'nde çalıştım.
ve bunun en zor kısımlarına da çok iş verdim; tifturuk(1) gibi...
eğer çok eski sistemden bahsediyor olsaydık, bu büyütme kaynaklı bazı kayıpları göz önüne alabilirdik.
scanner'dan tara büyüt... ama bahsettiğimiz konu bu değil...
biz burada digital ortam'dan bahsediyoruz. benim için önemli olan imaj kalitesi ve tram yoğunluğudur.
sürekli 300dpi gibi bir konu geçer ortalıkta ama en iyi cins kuşe kağıtta bile varolması gereken tram yoğunluğunun 150 olduğunu kaç kişi bilir?
eğer konu siyahbeyazsa tram yoğunluğunun daha da aşağıda olduğunu yine kaç kişi bilir?
maksimum 200dpi'lık bir fotoğrafın baskı için hayli hayli yeterli olduğunu burada bir kez daha hatırlatmak isterim.
150 nokta'lık bir yoğunluğa sahip çalışmanın tram sayısı 225.000'dir... hayli hayli yeterli bir sayı...
isterseniz siz 600dpi yapın, 600dpi tarayın hiç farketmez,
bu basılacak kağıda göre zaten otomatik olarak değeri düşecektir.
crop sensör'ün zaten 18mp çektiğini yazmış tuna, yanılmıyorsam.
baskı için zaten çok çok çok hatta çok fazla bir rakam bu
bir baskı için maksimum kullanacağınız ebat eğer poster olmuyorsa;
karşılıklı iki dergi sayfasıdır yani derginin sol ve sağ sayfasını tam olarak kapsayan trigromi baskıdır.
50x70 kağıda basıldığını düşünürseniz, maksimum eni 22cm, boyu da yaklaşık olarak 32 cm olur
daha büyük ebat basılan dergiler kağıtta fire veren dergilerdir, fireden ödün verirler ama genel olarak basılan ebat budur.
dolayısı ile şu an varolan ve aslında dayatılan megapiksel ölçüleri elimizde fazlasıyla varolan ölçülerdir ve crop sensör sonuçları bile elimizde çok fazla tatminkar bir sonuç olarak kalacaktır.
mark III, mark II, 550D, 7D, 6D, hatta çok daha düşük modellerden ixus, sx serileri de dahil olmak üzere hepsinden çektiğim fotoğrafların exif bilgilerini silsem kaç kişi anlayacak?
bu benim de içinden zor çıkacağım bir soru olur açıkçası... ve şunu da söylemek istiyorum ki; bu kameraların hepsinden çekilen fotoğarflar baskıda çok rahatlıkla kullanılır.
benim işim baskı ve görüntü; ben sonuca bakarım.
450D ile bina da giydirdim, yıllarca dia ile de çalıştım, 7D ile de çok baskıya iş yolladım üstelik çok büyük baskılar (seçim afişleri vs), ito'ya katalog yaptım kulandığım fotoğrafların çoğu canon S3X ile çektiğim fotoğraflardı.
şu ana kadar hiç bir sorun yaşamadım...
şu an yaşadığımız bu konuşmalardaki sorunlar şahsen teknolojinin bize dayatmış olduğu sorunlardır.
atasözü gibi cümle oldu bak
neden FF kullandığım sorusunu soracaktır birileri:
1. daha fazla geniş açı kullanmak
2. daha fazla iso seçeneğini kullanabilmek düşük ışık şartlarında çok daha iyi çekimler yapabilmek.
bunun dışında crop sensörde beni tatmin etmeyen hiç bir şey yoktu açıkçası.
1) tifturuk baskı: bu baskı türünde akışkan değil çabuk buharlaşan sıvı mürekkep kullanılır. bu baskının en büyük özelliği çok net sonuçlar almanızdır. eğer 1000 kopya baskı yapmışsanız 1. kopyası ile 1000. kopyası arasında baskı olarak ton olarak tram olarak 0.001'lik bir sapması bile olmaz, 1000 baskının hepsi de birbirinin aynısıdır. bu baskıyı alabilmek için grafiksel olarak daha özel bir çalışma yapılmaktadır. artı olarak "direk silindir kopya" dediğimiz sistem ile de tuna'nın bahsetmiş olduğu görüntü kaybı ortadan kalkar... yani fotoğrafı büyütseniz de netliği bozulmaz, direk kopya'dır kontakt almak'tan farkı kullanılan malzemelerdir. bunun için pozlamada kullandığınız kağıdın türü de çok önemlidir: ısıya karşı duyarlı pigment kağıt kullanımı kağıdın pozlamada ısınma kaynaklı genleşmesini önler ve fotoğrafın deformasyonu da önlenir. örnek: çikolata kağıtları, cips janjanlı kağıtlar ve buna benzer bütün ürünler tifturuk baskı ile basılır. offset baskı tekniği değildir. bu ürünlerin bütün kopyaları ilk kopyasından hiç farklı değildir, bire bir aynıdır.
hadi görüşürüz
Konuya geri dönersek, yanlış hatırlamıyorsam en az üç kişi deney yapacak. Deneyin doğruluğu, güvenliği için model oluşturma konusu son derece önemli. Değişkenleri ve değişken olmayanları belirlemek sonra da bunu bilimsel tarzda (her seferinde aynı sonucu verecek şekilde) gerçekleştirmek gerekiyor.
Yukarıda yazılanlardan elmayla armut karşılaştırılacak gibi bir hisse kapıldım ama neyse, Mert Gündoğdu ve ekibini ve varsa stüdyosunu göreve çağırıyorum.
Ha, bi de noter, yoksa kavga çıkacak..
Gelmiş dünyanın dört bir ucundan
Ayrı dilleri konuşur, anlaşırız
Yeşil dallarız dünya ağacından
Gençlik denen bir millet var, ondanız.
NHR.
Halil bey bilgilendirici yazınız için teşekkürler.
Yazınızda Crop u çok güzel açıklamışsınız. Sanırım örnek koyduğunu fotoğraflardan biri (alan derinliğine örnek olarak koyduğunuz, fotoğraf makinası fotoğrafı) kafa karışıklığına neden olmuş.
Çünkü o iki fotoğraf aynı mesafeden çekilmemiş. Mustafa Nazif beyin dediği gibi, söz konusu örnek fotoğraflar, aynı objektifle, aynı değerlerde ve aynı mesafeden çekilmiş olsaydı, örnekteki gibi alan derinliklerinde fark olmazdı.
FF makinayla çekilmiş fotoğraftan, croplu makinanın gösterdiği açı kadar, crop yapılıp alınırsa, elde edilecek fotoğraflarda alan derinliği aynı olurdu diye düşünüyorum.
Konunun bu bölümünün daha iyi anlaşılabilmesi için Mustafa Nazif beyin çekeceği örnekleri görmemiz faydalı olacaktır.
hadi hadi alışık değilmiş
bodoir çeker miyiz onla hacı?
ben teşekkür ederim.
aslında yanlış anlamışsınız aynı yerden çekilmiş ama full frame de görme açısını daraltıp aynı boyuta getirmek için zoom yapılmıştır. odak uzaklığı değiştiği için de doğal olarak alan derinliği azalmıştır.
daha önceki karelerde zaten ffden crop yapılan kare var ve onda alan derinliği değişmiyor. yani hangi sensör olursa olsun aynı odak aynı diyafram ve mesafeden aynı alan derinliği olur
ama niye?
test öyle mi olur abicim
aynı noktadan aynı lensle çekeceksin ve sonuçları 1:1 vereceksin.
yoksa aynı noktaya getirmek için FF'te niye zoom yapıyorsun ki?
o zaman test'in ve kıyaslamanın ne mantığı kaldı?
aynı noktadan çektiğin zaman ve 1:1 verdiğin zaman DOF'u da görmüş olacaksın
imaj büyümesini de göstermiş olacaksın...
test budur