.....
Konu mosaique tarafından (04.February.2014 Saat 10:59 ) değiştirilmiştir.
öncelikle f2'den f8'e geçerken 4 stop (veya dediğin gibi 16 kat) ışık azalıyor f değeri 1/x'tir aslında. ikincisi evet gerçekten o kadar artıyor. aynı şeyi iso veya shutter olarak da düşünebilirsin. hepsinin ışık hesaplarını yapmak için stop diye genel bir terim bulmak zorunda kalmışlar anlaşılması kolay olsun diye.
iso olarak bakarsan 100 200 400 800 1600 diye gider. 100'ün 4 stop üstü 1600 isodur ve düz mantık 16 kat daha fazla ışık hassasiyeti vardır. veya iso 100 iso 1600'den 16 kat daha az ışığa hassastır diyebiliriz tersten gidersek.
perde hızı olarak bakarsan da 1" 1/2 1/4 1/8 1/16 (yuvarlanarak 1/15 olarak alınır ki ileride iyice saçmalamasın yine akılda kolay kalsın ve kolay hesaplansın amacı güdülüyor ama ben şimdilik 1/16 kullanacağım konu dağılmasın diye). perde hızı, ışığa maruz kalma (exposure) olarak da algılanabilir hatta algılanmalıdır mantık bu çünkü =). ben bir kareyi 1 saniye yerine 1/16 saniye pozlarsam 16 kat daha kısa süre ışığa maruz kalmış olur film/sensör, bu da yine gördüğün gibi 4 stopluk değişim demek
edit: BlackSilver'dan gereksiz bilgiler külliyatı varan 1837017301: 1" ile 1/15sn arasında 3.91 stop fark var bu da burada dursun benim kadar obsesif olmayın hesap kitap üzerine.
Konu BlackSilver tarafından (07.January.2014 Saat 17:35 ) değiştirilmiştir.
.....
Konu mosaique tarafından (04.February.2014 Saat 10:59 ) değiştirilmiştir.
pozlamada da 16 kat artıyor aslında. ama biz pozlamada kat değil stop sayıyoruz her stop da bir öncekinin iki katıdır diye bir genel kuralımız var. üslü de logaritmik de nasıl dersen de (aslında loagirtmik daha çok yakışıyor) =). sistem bu ikiye çarparak veya bölerek ilerliyorsun. ikiye çarpa çarpa da böyle kocaman sayılar çıkıyor. 1" ile 1/8000 arasında da 13 stop varmış mesela. 8000 kat hızlanıyorsun ama 13 stop hareket var sadece. böyle düşününce çok saçma geliyor evet =)
madem başladım devam edeyim is, vr gibi sistemlerin çoğu da 3-4 stop avantaj sağlıyor bize. bunun anlamına gelince elde çekim için genel pratik odak uzaklığı / perde hızı kuralını hatırlarsanız titretmeden çekmek için ortalama odak uzaklığı kadar perde hızına sahip olmamız gerekiyor (ör: 200mm ve 1/200 gibi). şimdi bu sistemler bize 3 stop kazandırırsa 1/200 -> 1/100 -> 1/50 -> 1/25'e kadar inmiş oluyoruz ve bu sistem bu hızda bize görüntünün net çıkacağını söylüyor. başarısı tamamen farklı bir konu ona hiç girmiyorum.