GEAR: Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.8 II, Sirui M-3204 Carbon Tripod, Sirui K-30X Ball Head, Wacom Intuos Pro Tablet, DELL UltraSharp U2713H
FILTERS: LEE Filters Foundation Kit, LEE 77mm Adapter Ring (WA), LEE Big Stopper 3.0 ND, LEE 0.3, 0.6, 0,9 Soft Graduated ND, B+W 77mm Kaesemann CP MRC, B+W 77mm XS-Pro UV MRC-Nano 010M
Güner Bey Merhaba,
Diğer fotoğraflarınızda gayet hoş ama bu bambaşka... Çekim detayları hakkında bilgi verebilir misiniz? Farklı pozlamalar yapılmış. Kaç adet fotoğraf çekildi. Pozlama yaparken belirli bir oranda pozlamayı düşürürerek yada yükselterek mi yaptınız yoksa her ışık kaynağı için ayrı bir pozlama mı yaptınız? Odak noktası her fotoğrafta aynı mı yoksa pozlama değiştikçe odak noktası da değiştir mi? Ve en önemlisi hangi teknikle birleştirdiniz?
Cevap için şimdiden teşekkür ederim. İyi çalışmalar.
IMG_4869 by Muzaffer Karakuş, on Flickr
"...Bakın, ben bir entellektüel değilim – sadece fotoğraf çekerim. Helmut Newton..."
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tarık Bey, teşekkür ederim.
Değerlendirme yaparken, bu fotoğraftaki teknikleri; ''çekim tekniği'' ve ''post-prodüksiyon tekniği'' olarak ikiye ayırmak lazım.
1) Çekim tekniği:
Bu fotoğraftaki çekim tekniğim ile ilgili, sizin yazdıklarınız kadar çok derine inmeye gerek yok. Gayet basit bir çekimdi. Çekimle ilgili değerleri fotoğrafın altına da yazdım. Oraya tek yazmadığım şey, sağlam bir karbon fiber tripod kullandığım ve odaklamayı manüel yaptım. Bunun dışında herhangi bir detay yok.
Ancak genel olarak, çekim tekniğim ile ilgili bir kaç şey ekleyebilirim. Çekim yaptığım esnada, mutlaka post-process aşamasında yapacaklarımı düşünerek hareket ederim. Eğer vakit dardığım yoksa, histogram analizi yaparım ve duruma göre yeterli sayıda çekim yaparım. Ama eğer vaktim darlığım varsa, (yani yaptığım her bir çekimin histogramını analiz edecek kadar vaktim yoksa), o zaman 3'lü, 5'li ya da ortamdaki ışığın durumuna göre bazen 7'li bracketing çekim yapıyorum. Burada amacım, tüm tonal değerleri makineye hapsetmek ve gerisine post-prodüksiyonda icabına bakmak.
Bilgisayar başına geçince, çektiğim bracketing fotoğrafların detaylı incelemesini yapıyorum. Örneğin, bir sahnenin 7 pozunu çekmiş olduğumu varsayalım, eğer sahnenin tüm tonal değerleri 3 poza sığmış ise, o zaman diğer 4 poz gereksiz oluyor ve onları siliyorum.
Bu fotoğrafı çektiğim saatte, ışığın dinamik aralığı düşük olduğu için, sadece 3 tane çekmiştim. Bu yeterli oldu, hatta fazla bile oldu, çünkü sadece 1 tanesini işledim. Yani bu fotoğraf tek pozdan ortaya çıktı.
Histogramdan sonra, çekim esnasında yaptığım en önemli diğer kontrol de; fokus kontrolü. Her çekilen pozdan sonra, mutlaka hemen keskinliği kontrol ederim. Eğer istediğim keskinliği yakalayamadıysam, çekimi yeniliyorum. Keskinlik için sağlam bir tripod ve manüel netleme çok önemli.
2) Post-prodüksiyon tekniği:
Fırtınaların koptuğu kısım, işte bu aşama.
Post-prodüksiyonda çok fazla teknik kullanıyorum. Ama her fotoğraf birbirinden farklı olduğu için, duruma göre farklı teknikler uyguluyorum. Bunun için kesin bir reçete yok. Bazen çok basit seviyede işleme yetiyor, bazen de çok ileri düzeyde bir teknik olan ''Luminosity Masking'' tekniklerinden bazılarını uyguluyorum.
Bana en sık sorulan sorulardan birisi, ''bu keskinliği nasıl yakalıyorsun?'' oluyor. Bu konuda en çok merak edilen şey, ''Web'e yüklenen fotoğrafların kesinliğinin azalması kaçılmaz bir durum olduğu halde, ve özellikle de boyutu küçültülen fotoğraflar muazzam bir kesinlik kaybettiği halde, nasıl oluyor da böyle keskin oluyor?''
Örneğin bu fotoğrafta, kilometrelerce uzaktaki o karlı dağın en tepesindeki evin ışığına, ya da ufuktaki direklere dikkat ettiğinizde, çok net ve keskin olduğunu görebilirsiniz. Hem de fotoğrafın orijinali 5670 x 3673 olan boyutunu, 1100 x 710 piksele düşürmeme rağmen.
Elbette bu konuda çok özel bir teknik kullanıyorum. Aslında bir bakıma, bu bir tür illüzyon. Aslında siz o fotoğraftaki illüzyona bakıyorsunuz, ama fark edemiyorsunuz. Bu sırrımı sadece özel ders verdiğim öğrencilerim ile paylaşıyorum. O da sadece bazıları ile.
Umarım yardımcı olabilmişimdir. Keyifli çekimler dilerim.
GEAR: Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.8 II, Sirui M-3204 Carbon Tripod, Sirui K-30X Ball Head, Wacom Intuos Pro Tablet, DELL UltraSharp U2713H
FILTERS: LEE Filters Foundation Kit, LEE 77mm Adapter Ring (WA), LEE Big Stopper 3.0 ND, LEE 0.3, 0.6, 0,9 Soft Graduated ND, B+W 77mm Kaesemann CP MRC, B+W 77mm XS-Pro UV MRC-Nano 010M
GEAR: Canon EOS 5D Mark IV, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, Canon EF 50mm f/1.8 II, Sirui M-3204 Carbon Tripod, Sirui K-30X Ball Head, Wacom Intuos Pro Tablet, DELL UltraSharp U2713H
FILTERS: LEE Filters Foundation Kit, LEE 77mm Adapter Ring (WA), LEE Big Stopper 3.0 ND, LEE 0.3, 0.6, 0,9 Soft Graduated ND, B+W 77mm Kaesemann CP MRC, B+W 77mm XS-Pro UV MRC-Nano 010M
Afşin abi uzun pozlama konusunda çok çok iyi fotoğraflar çıkarıyorsun tebrikler.Gittiğin yerler on numara .Keskinlik hakikaten çok iyi.Ama işlem son dokunuşta bitiyor sanırım.Bende uzun pozlama çekmeyi seven birisiyim ama böyle keskinlik böyle netlik bir türlü yakalayamıyorum.Sanırım Ps konusunda biraz kendimi geliştirmem lazım.
Teşekkür ederim Emre, bunları duymak çok sevindirici.
Aslına bakarsan fotoğrafın bu şekilde ortaya çıkmasını sağlayan bir çok etmen var ve netlik bunlardan belki de benim üzerinde uğraştığım en geri plandaki ve kolay olanı. Burada 16-35 f4L IS ve 6D'nin hakkını yemeyelim.
Önceki bazı fotoğraflarımda yakındaki ve uzaktaki nesneleri daha net çıkartmak için odak istifleme (focus stacking) metodunu bile kullanmıştım. Bunda öyle bir şey yapmadım ve hemen önümdeki küçük taşların bulunduğu yerler hafif bulanık kaldı. Bunda f16 ile çekmenin de payı büyük. Odak istiflesem, f8 ile bir yakın bir uzak çekip, birleştirsem (PS'te) daha net bir fotoğraf elde edebilirdim. Lensin imaj kalitesine olan etkisini de daha verimli kullanmış olurdum belki.
PS'e gelirsek, gerek kalmadıkça PS kullanmıyorum. Bu fotoğraf PS'te hiç işlem görmedi. Bunu marifet olarak söylemiyorum, bana Lightroom yetiyor ve sonuçlarından çok memnunum.
Öncelikle bu fotoğrafa bir öncesi-sonrası olarak bakalım;
İlk olarak şunu belirteyim fotoğraf üç pozdan oluşuyor, nedenini aşağıdaki fotoğraflardan ve özellikle histogramlardan anlayabilirsin. Tabi bunda herhangi bir filtre kullanmamış olmamın da nedeni büyük, bir graduated filtre kullansam, HDR'ye gerek duymayabilirdim. Saat olarak güneşin batışından hemen sonrasını tercih ediyorum, böyle olunca bir ND filtre de kullanmama gerek kalmıyor(genelde), renkler de daha canlı ve pozlar daha da kontrolüm altında oluyor.
Birinci fotoğraf fazlaca pozlanmış, ikincisi kısa pozlanmış ve üçüncüsü normal pozlanmış.
Lightroom'da fotoğrafı işlerken daima gözüm histogramda ve tabii ki fotoğrafı daha ilgi çekici hale sokabilme derdindeyim, kendimce.
Lightroom'da HDR fonksiyonunu kullanarak, gölge ve aydınlıktaki detayları topladıktan sonra, bazı iyileştirmeler yapıyorum, mesela gökyüzüne graduated filtre efekti vermek, keskinlik vermek gibi...
Kompozisyon olarak kendimi her defasında geliştirmeye çalışıyorum, çok basit gibi görünen objeler ve sahneler bir geniş açı lens ile harika bir fotoğrafa dönüşebiliyor. Dikkat ettiğim bir diğer unsurda yere yakın çekim ve yeryüzünün fotoğrafta daha çok alan kaplaması (2/3). Manzara fotoğraflarında 3 aşamalı sahne, fotoğrafı derinlik ve ilgi çekicilik anlamında bir üst seviyeye taşıyor. Ön yani yakın sahne, orta sahne ve arka plan. Bu fotoğrafta ön sahnede yeşil kayalar, orta sahnede deniz ve arkaplanda da kızıl gökyüzü var. Renklerde birbirini tamamlar özellikte. Adobe Kuler'da baktım, 3'lü tamamlayıcı renklerde fıstık yeşili, mavi ve kızıl tonlar birbirini tamamlıyor. Bu da düzenlemede doğru tercihler yaptığımı gösteriyor. Bunun da fotoğrafa etkisi büyük kanımca.
Sonuç da bu şekilde oldu, elde ettiğim histogram da beni mutlu etti
6D, 50mm 1.4 USM, 16-35mm f/4 L IS , 70-200 f/2.8 L IS II, 400mm f/5.6 L
580EXII, 430EXII, Yongnuo YN622C
3-400 ND, PRO1 CPL, ND1000x
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Afşin abi detaylı ve açıklayıcı bir şekilde anlattığın için teşekkür ederim.
Ekipman tabi ki burada önemli ama ekipmanın da dışında bakış açısı ve detaycılık da ayrı bir etken. Focus Stacking olayını genelde makro çekim yapanlar kullanır.Ama sen kuralları yıkmışsın abi Focus stacking olayını uzun pozlamada hiç denemedim açıkçası. Mutlaka artısı vardır.Son fotoğraf da eğer ki fotoğrafları görmeseydim ben direk Nd filtre kullanmış dır diye düşünmüştüm.Ama Nd filtre kullanılmadan da gayet güzel sonuçlar çıkabiliyormuş bunu öğrenmiş oldum.
Afşin abi olurda Avrupa yakasına gelirsen uzun pozlama yapabilmek için Yeşilköy-Florya-K.Çekmece-Avcılar tarafına gidebiliriz buralarda güzel yerler var.Benim 500 px sayfamda ki uzun pozlamalar bu yerlerde çekilmiştir.
Canon 6D ,
Canon 24-105mm F4 L, Canon 50mm 1.8, Tamron 70-200mm f/2.8 SP Di VC USD
Youngnou YN560 III, Q666 Tripod, Lowpro FastPack 250, Lowpro Messenger , Çin Malı Timer Kumanda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Direksiyondaki eşek olduktan sonra, kaputun altındaki beygirlerin bir anlamı yoktur. "
Her zaman Live View Mod'da, AF'de çekiyorum. 10 Kat yaklaşarak otomatik odaklıyorum. Işık koşullarından dolayı makina beceremezse manual'e aldığım olmuştur, ama nadir.
Fokus değiştiğinde az da olsa kadraj ve objelerin durumları değişiyor. PS'te katmanları açıp, hizalamak gerekiyor (Align Images). Sonrasında maskeleme işlemleriyle birleştiriyorum.
6D, 50mm 1.4 USM, 16-35mm f/4 L IS , 70-200 f/2.8 L IS II, 400mm f/5.6 L
580EXII, 430EXII, Yongnuo YN622C
3-400 ND, PRO1 CPL, ND1000x
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Canon 6D ,
Canon 24-105mm F4 L, Canon 50mm 1.8, Tamron 70-200mm f/2.8 SP Di VC USD
Youngnou YN560 III, Q666 Tripod, Lowpro FastPack 250, Lowpro Messenger , Çin Malı Timer Kumanda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Direksiyondaki eşek olduktan sonra, kaputun altındaki beygirlerin bir anlamı yoktur. "
Manzarada odak istifleme benim bir icadım değil, çoğu fotoğrafçı kullanıyor Özellikle aşağıda bağlantısını verdiğim fotoğrafa bakacak olursak yakın ve uzak iki net olması gerektiğini düşündüğüm bir sahne var. Burada yakındaki kayalara ve uzaktaki camilere netleyerek iki fotoğraf çektim. Sonra birleştirdim. Yukarıda da bahsettim bazen gerekmiyor, duruma göre karar vermek lazım. HDR, odak istifleme bunlar hep poz sayısını artıran, sahnedeki değişiklikler ile post processing aşamasında başa bela sorunlar çıkartabilecek, dikkatlice yapılması gereken işler ve zaman alıyor...
Fotoğrafı yüksek çözünürlükte koyduğum için bağlantı veriyorum;
https://c1.staticflickr.com/9/8703/1...df391f06_h.jpg
6D, 50mm 1.4 USM, 16-35mm f/4 L IS , 70-200 f/2.8 L IS II, 400mm f/5.6 L
580EXII, 430EXII, Yongnuo YN622C
3-400 ND, PRO1 CPL, ND1000x
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
500px - Silence
Bu kez düzenlemede 'limonusity masking' tekniklerini uygulamaya çalıştım. Daha yüksek kontrastta bir sonuç aldım, ayrıca bu, görüntünün daha keskin gibi görünmesini de sağlıyor. Ama yüksek kontrast daha mı iyi gözüktü, abartı mı kaçtı karar veremedim.
6D, 50mm 1.4 USM, 16-35mm f/4 L IS , 70-200 f/2.8 L IS II, 400mm f/5.6 L
580EXII, 430EXII, Yongnuo YN622C
3-400 ND, PRO1 CPL, ND1000x
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Canon 6D ,
Canon 24-105mm F4 L, Canon 50mm 1.8, Tamron 70-200mm f/2.8 SP Di VC USD
Youngnou YN560 III, Q666 Tripod, Lowpro FastPack 250, Lowpro Messenger , Çin Malı Timer Kumanda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Direksiyondaki eşek olduktan sonra, kaputun altındaki beygirlerin bir anlamı yoktur. "
Canon 6D ,
Canon 24-105mm F4 L, Canon 50mm 1.8, Tamron 70-200mm f/2.8 SP Di VC USD
Youngnou YN560 III, Q666 Tripod, Lowpro FastPack 250, Lowpro Messenger , Çin Malı Timer Kumanda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Direksiyondaki eşek olduktan sonra, kaputun altındaki beygirlerin bir anlamı yoktur. "
" Sanma bir resimdir hayat, olduğu yerde durmaz.
Altımızdan kayıp gider elle hiç tutulmaz. " - C.E.Z.A.
( https://
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
style="font-family: impact">)
" Sanma bir resimdir hayat, olduğu yerde durmaz.
Altımızdan kayıp gider elle hiç tutulmaz. " - C.E.Z.A.
( https://
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
style="font-family: impact">)
Merhaba Mübin,
İngilizce konusunda durumun nedir bilmiyorum ama ben youtube'da yer alan videolardan çok yararlandım.
Eksiklerim var daha, o yüzden bir anlatım yapacak seviyede olduğumu düşünmüyorum. Ama özetle bildiğim kadarından biraz bahsedeyim.
Biraz temelden başlayalım;
Başlangıçta yüksek dinamik aralık (HDR) nedir, bunu bilmek lazım, buna neden ihtiyaç duyuluyor...
Bir çekimde, fotoğraf makinesinin pixel başına toplayabildiği bilgi miktarı(renk, ışık, ton vs) onun kaydedebileceği maksimum dinamik aralık ile sınırlı. Mesela bizim makinelerimizde(6D) bu 12.1EV. Hatta hatırlarsan sen makina alma aşamasındayken yüksek ISO değerlerinde 6D'nin dinamik aralık performansı ile ilgili MTF grafiği paylaşmıştık, diğer makinelere göre yüksek ISO'larda dinamik aralık anlamında kayıpsız bir performansı vardı...
Öncelikle, son üründe dinamik aralağı genişletebilmemiz için yapmamız gereken şey normalde aydınlık bölgelerde kaybettiğimiz bilgiler ile karanlık bölgelerde kaybettiğimiz bilgileri toplamak. Bu da farklı pozlarda birden fazla(3, 5, 7...) fotoğraf çekmek anlamına geliyor. Bu, sahnedeki ışık farklarına göre karar verilecek bir işlem.
Çekilen fotoğrafları birleştime aşamasında, geleneksel HDR programları ile bunu yapmak basit, özellikle Lightroom'un son versiyonunda HDR birleştirme işlemi çok başarılı ve birleşimin sonucu bir RAW. Bunun üzerindeki bilgi Jpeg'ten çok daha fazla, bildiğin üzere. Dolayısıyla işlemede daha iyi bir sonuç alabiliyorsun. Benzer bir şekilde Photoshop'unda HDR eklentsi var ve daha birçok yazılım...
Peki böyle hazır programlar varken ben niye başka gelişmiş teknikler, el ile yapılan işlemler içinde kaybolayım diyebilirsin. Zaman ile ilgili sıkıntı var ise bu yollara girmeye gerek yok.
Ama zaman ile ilgili bir sıkıntı yok ve merak çoksa işin içine Luminosity Masks teknikleri giriyor. Peki nedir bu Luminosity Masks?
Aslında çok teknik bir terim gibi ama basitçe; Görüntüdeki belirli tonların üzerine kurgulanmış katman maskelerini ifade ediyor. Bu tonlar ile oluşturulan maskeler genelde en aydınlık bölgelerden, en karanlık bölgelere kadar belirli sayı ve sırada oluyor.
Normalde yazılım ile bu bilgiler otomatik olarak işlenmekte ve sonuçta yüksek dinamik aralıkta fotoğraf elde edilebiliyor. Ancak iş belirli bölgeler ve tonlar üzerinde işlem yapmaya gelince bunu el ile değerlendirmek gerekiyor. Luminosity Masks bize bu tonları seçmemizi sağlıyor. Bu tonlardaki alanları(pixel pixel) el ile seçilebilmek ve işlemek mümkün olmadığından maskeleme işlemlerine muhtacız da diyebiliriz.
Farklı pozlamalarla çekilmiş fotoğraflar üzerinden bu maskeler yardımı ile seçmiş olduğumuz bölgelere el ile kontrast vermek, istenilen sahneleri diğer pozlardaki belirli tonlarla ve alanlarla birleştirmek tekniklerden bazıları.
Mesela az pozlanmış bir fotoğraftaki aydınlık bölgeler, fazla pozlanmış bir fotoğraftaki karanlık bölgeler ile normal pozlanmış ve içeriğinde yeterince bilgi barındıran bölgeleri seçerek birleştirebiliyoruz...
Aslında Sen'in de düşündüğün sanıyorum işin hangi aşamasında, hangi araçları kullanarak, nasıl bir sonuca ulaşabileceğin hakkında fikir sahibi olamaman. Bu aşamada en iyisi bol antreman diye düşünüyorum. Ben şahsen öyle yapmaya çalışıyorum.
Bu arada takip ettiğim bir kaç kişiyi belirteyim. Bu kişilerin kendilerin ürettikleri ücretsiz actionlar ve paneller mevcut. Nasıl kullanılacaklarına dair eğitim videoları var. Bu kişiler; Greg Benz, Jimmy McIntyre, Sean Bagshaw gibi...
Eksiklerim, yanlışım varsa affola, kolay gelsin.
6D, 50mm 1.4 USM, 16-35mm f/4 L IS , 70-200 f/2.8 L IS II, 400mm f/5.6 L
580EXII, 430EXII, Yongnuo YN622C
3-400 ND, PRO1 CPL, ND1000x
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.