Aslında hiçbir makine tam istediğimiz gibi ışık ölçümü yapamıyor.
Işıkölçüm oldukça detaylı bir konu.
En iyisi yansıma ve gelen ışığı ölçebilen bir ışıkölçer edinmek.
İNTERNETİME DOKUNMA!
evet sonuçta siz ışık değeri ölçüyorsunuz makinadan makinaya değişmez sadece pozometre hatalarından dolayı ufak farklılıklar olabilir ama pozometresi sağlam bir makinayla ölçeceğiniz ışık değerini bütün filmlilerde kullanabilirsiniz. ama dslrde o iş olmaz yani dslr ile ölçtüğünüz ışık değerini filmlide denerseniz bembeyaz çıkar
Okunmuş Vizör
Hepinize teşekkür ederim,Asim ''tam''dan kasıtım aslında çok karışık.Yani lenste parasoley olup olmaması bile pozometreyi saptırabiliyor.Yada aynı noktaya tuttuğumuzda 50mm lens yerine 100mm lens takılı olduğu zaman farklı değerler veriyo olması lazım aynı diyafram açıklığında olmasına rağmen.Orta formatlardada daha fazla görünü düştüğü için böyle bi fark oluşurmu diye düşündüm ama sanırım en mantıklısı Ahmet beyin dediği yöntem
şu an tekrar denedim ve şu sonuç var şu an 1/1000 enstantanede canon ae-1 f8 değerini gösteriyor pozometrede canon 550D ise f8de 1/200 saniye gösteriyor ikisi de 200 iso. ae-1 ile çektiğim fotolar gayet normal pozlanmış çıktılar bugüne dek tabi 550D de öyle. filmle sensörün ışık hassasiyeti aynı değil bence.
ilk farkettiğime bana da garip geldi gerçekten ama filmleri yıkattığımda çok iyi pozlanmıştı hepsi. konunun uzmanı olmadığımdan birşey diyemeyeceğim daha fazla üstüne ne desem sallamış olurum sanırım
Okunmuş Vizör
Yok öyle birşey.
Bir noktayı doğru birşekilde ölçtünüz,
5.6 ve 1/125 çıktı.
O dünyanın tüm lensleri ve gövdeleri için aynıdır.
İster orta format olsun ister 35mm bu da durumu değiştirmez.
Sadece ışık ölçümünde yüzey ve yansıma çok önemli.
Bu sebeple ölçümler değişebilir. Ya da makinedeki 1cm oynama da bunu değiştirebilir.
Ancak ölçüm konusu profesyonellikle alaklı bir konu.
İyi ölçüm teknik bir fotoğrafın birinci koşulu bence...
İNTERNETİME DOKUNMA!
o halde ben şu makinayı bir hayyama götüreyim
Okunmuş Vizör
ben şu ana kadar pozometresiz analog makinalarım için ışık ayarını ya Dslr den bakarak ya da dslr kullandığım zamanlardaki aklımda kalan ışık ayarlamalarını kullanarak yaptım. çoook nadir patlayan ya da az pozlanmış fotoğraflar çıkıyor onlarda da ya ayarı değiştirmeyi unutmuş oluyorum ya da öyle bişey.
ahmet beyin de dediği gibi isterseniz Large format isterseniz APS ya da 110 film ile çekin aynı diyaframda aynı isoda aynı enstantsanede pozlama aynıdır
şimdi ben de meraklandım bak film bitmedi ama götürüp yıkatıcam bakalım nasıllar makinaların ikisine de baktırayım bir de kurt düştü içime
Okunmuş Vizör
Merhabalar. Benide bu konuya davet ettiler
Bende tam analog degilde bas-cek denilen makinelerdenmis Tuna abi oyle dedi. Makinen adinida yazayim belki bilen vardir: Canon Prima Super 135 Caption
Sent from my iPhone using Tapatalk
Elber birçok kişi biliyordur ama bu canon müzesi çok çok hoşuma gitti.Bakmanızı tavsiye ederim.
Canon Camera Museum | Camera Hall - Film Cameras
Neler geçmiş gitmiş
Ben şunu beğendim,
Canon Camera Museum | Camera Hall - Film Cameras
İNTERNETİME DOKUNMA!
Arkadaşlar sanırım fotoğraflarımızın genelde neden gri tonda çıktığını artık biliyorum:
Biz-en azından ben doğru pozlamayı yapamıyorum
Pozometrelerin tamamı orta griye göre ölçüm yapıyor.
Mesela Biz bir beyaz yüzeyi pozlayıp fotoğraflıyorsak bunun filmde gri çıkma sebebi bu.
Bu durumda beyazın beyaz gibi çıkması için verilen poz değerini en az 2-3 stop artırmak gerekiyor.
Bir yöntem (Ergün Turan'dan)
bir ortamı çekiyoruz, önce avuç içimizi kadraja alacak şekilde makinemize ölçüm yaptıracağız.
Ardından aynı ışık ortamına göre objemizi çekeceğiz.
Ama elimiz güneşteyse çekeceğimiz obje de güneşte, eşimiz gölgedeyse çekeceğimiz obje de gölgede olmalı.
Çünkü el aynı gri kart görevi görüyor. Yani orta gri ton. Ama siyah kazaklı siyah saçlı birini çekeceğimizi farz edelim,
bu kişiye pozometremizi doğrultursak makine çoğunluk rengine (yani siyaha) göre pozlama yapacak ve o pozlamayı orta gri sanacak. Bu durumda siyahlar gerçek siyah gibi ya da yüz gerçek ten renginde görünmeyecek.
İNTERNETİME DOKUNMA!
Bahsettiğim orta gri kart işte bu.
Tripod Fotoğrafçılık - Danes-Picta GC18 20x25cm (8x10 inç) Gri Kart
İNTERNETİME DOKUNMA!
butun pozometreler %18 griye gore olcum yapar benim bildigim ve bu yuzden kar fotograflari bir stop fazla pozlanmazsa gri cikar
cep telefonundan gönderilmiştir.
Canon EOS 5D
Arkadaşlar güzel bir konu olmuş fakat bir noktaya açıklık getirmek istiyorum.Örnekle her objektif için f5.6 ve 1/125sn'de pozlama aynıdır ifadesi yalnış bir ifade.f yani diyafram değeri lensin ışık geçirgenliği ile ilgili değil aslında lensin çapının (filtre çapı değil kullanılan çap diye bir değer daha var) odak uzaklığına oranıdır.Bu oran büyük ölçüde objektifin ışık geçirgenliğini ifade edebilir ama ''tam olarak değil'' işte bu yüzdendirki sinema endüstrisi f değeri yerine t değerine bakar.t değeri asıl olarak objektifin ışık geçirme gücüdür.f değerinde merceklerin ışığı azaltması faktörü hesaplanmamıştır.
Peki bu kadar teorik bilgi ne demek derseniz özetle şudur
f5.6 ve 1/125 enstantanede aynı noktadan ölçüm yaparak aynı odak uzaklığında kullanacağınız 2 objektif farklı pozlama yapabilir.Birisi sıfır pozlarken ötekisi -2/3 stop pozlayabilir.
Kendim lensleri karşılaştırırken bizzat denedim bunu.Geçen hafta elimdeki sigma 17-70 ile canon 18-55'i kıyaslıyordum.ikisinide tripoda koydum ve ikisinide 35mm'e aldım.iki objektifte aynı diyaframdayken ve aynı enstantaneyi kullanırken (iso'da aynı) sigma +2/3 stop verdi.
"ANALOG" SOHBETLER MÜDAVİMİ