Hatali bir yazi olmus, en kisa zamanda guncelleyecegim.
Yeni yazı burada: http://www.canonturk.com/fotograf-ma...er-mi-2-a.html
Hatali bir yazi olmus, en kisa zamanda guncelleyecegim.
Yeni yazı burada: http://www.canonturk.com/fotograf-ma...er-mi-2-a.html
Konu gezginmimar tarafından (26.December.2018 Saat 01:53 ) değiştirilmiştir.
Aynı ikilemi ben de yaşıyorum . 60D kullanıyorum . Makine değişimi düşünürsem son model 80D vs bir crop sensörlü body mi ? Yoksa gücüm yettiği kadar giriş seviyesi 6D vs bir fullframe body mi? Bu açtığınız güzel konu başlığı altında tüm dostların yardımı ile şu sorunu kökten çözsek çok mutlu olurum bende ...
SONY A7 M II Full Frame Aynasız + Helios 44M - 2/58 Manuel Lens
Emin Bey,
Detaylı açıklamalarınız için forumdaki tüm arkadaşlar adına şahsen teşekkür ederim.
FF ve Crop sensör ile aslında yukarıda bahsettiğiniz çok temel bir prensip var: x1.6 çarpan faktörü (Canon makineler için).
Ancak sizin de yukarıda belirttiğiniz gibi bu çarpan faktörünün ne anlama geldiğini net şekilde anlamak gerekiyor.
Ne yapıyor çarpan faktörü?
1. Soru: Lensin efektif odak uzaklığını arttırıyor mu? (Lens üzerinde gördüğümüz 24mm, 50mm, 85mm, 200mm yazıları ile ifade edilen.)
.Cevap: EVET
2. Soru: Çekim yaparken, ayarlanmış f (diyafram) genişliğinde FF'e göre Crop makine alan derinliği arttırıyor mu? (Yani arka fon daha az bulanık, daha az bokeh'li mi oluyor?)
.Cevap: EVET
3. Soru: FF ile f/2.8'de çekim yapılırken elde edilen t (enstantane) ile, Crop ile f/2.8'de çekim yapılırken enstantaneyi de arttırıyor mu? (İki makinede de aynı ISO değerinde ve aynı ışıkı koşullarında.)
.Cevap: HAYIR. Lensin kendine özgü f (diyafram) değeri, sensöre düşen ışık miktarını etkiler. Bu nedenle aynı ISO, ışık ve f değerlerinde, birebir aynı enstantane elde edilir.
Peki, x1.6 çarpan faktörü ile lenslerin efektif odak uzaklıkları artıyor ise, neleri etkiliyor?
Öncelikle bu durumu değerlendirirken hep FF'ye baz ve FF eşleniği olan efektif odak uzaklığı anlamında konuyu her zaman ele almak gerekiyor.
Yani,
- FF'de 56mm odak uzaklığında lens kullanılırken,
- Crop'ta 35mm odak uzaklığında lens x1.6 çarpan ile = 56mm efektif odak uzaklığında çalışıyor.
Bu durumda FF makine ile 56mm'lik lens kullanırken, Crop'ta 35mm'lik lens kullanıldığında, aynı mesafaden aynı kadraj görülür ve çekimi yapılır.
Başka bir örnek ise,
- FF'de 200mm odak uzaklığında lens kullanılırken,
- Crop'ta 125mm odak uzaklığında lens x1.6 çarpan ile = 200mm efektif odak uzaklığında çalışıyor.
Bu durumda FF makine ile 200mm'lik lens kullanırken, Crop'ta 125mm'lik lens kullanıldığında, aynı mesafaden aynı kadraj görülür ve çekimi yapılır.
Peki, alan derinliğine x1.6 çarpan faktörünün nasıl etkisi oluyor?
Aynı lensin odak uzaklığı üzerindeki etkisi gibi, çarpan faktörü alan derinliğini de arttıyor.
Yani,
- FF'de 56mm odak uzaklığında ve f/2.8 lens kullanılırken,
- Crop'ta 35mm odak uzaklığında ve f/2.8 lens x1.6 çarpan ile = 56mm efektif odak uzaklığında ve f/2.8 x1.6 = f/4,5 olarak çalışıyor.
Bu durumda FF makine ile 56mm f/2,8'lik lens kullanırken, Crop'ta 35mm f/2.8'lik lens kullanıldığında bu 56mm f/4,5'a denk geliyor.
Böylece aynı mesafaden aynı kadraj görülse dahi, Crop gövde ile efektif olarak f/4,5 ile (f/2,8 yerine) çekim yapıldığı için alan derinliği Crop'ta daha geniş oluyor. Yani arka fon öyle FF'deki gibi bulanık çıkmıyor; bol bokeh'li bir fotoğraf elde edilmiyor.
Başka bir örnek ise,
- FF'de 200mm odak uzaklığında ve f/4 lens kullanılırken,
- Crop'ta 125mm odak uzaklığında ve f/4 lens x1.6 çarpan ile = 200mm efektif odak uzaklığında ve f/4 x1.6 = f/6,4 olarak çalışıyor.
Bu durumda FF makine ile 200mm f/4'lük lens kullanırken, Crop'ta 125mm f/4'lük lens kullanıldığında bu 200mm f/6,4'e denk geliyor.
Böylece aynı mesafaden aynı kadraj görülse dahi, Crop gövde ile efektif olarak f/6,4 ile (f/4 yerine) çekim yapıldığı için alan derinliği Crop'ta daha geniş / daha fazla oluyor. Yani, yine arka fon öyle FF'deki gibi bulanık çıkmıyor; FF'ye göre daha az bokeh'li bir fotoğraf elde edilmiyor.
Efektif odak uzaklığı için konu akla oturtunca, çözüm artık kolay:
- FF'deki 50mm'lik lensin kadrajına sahip olmak için 50mm / 1,6 = 31 mm'lik lens kullanmak gerekiyor Crop makinede.
- FF'deki 24mm için ise Crop'ta 15mm kullanmak gerekiyor.
- FF'deki 16mm için ise Crop'ta 10mm kullanmak gerekiyor.
- FF'deki 85mm için ise Crop'ta 50-53mm kullanmak gerekiyor.
vb...
Peki, alan derinliği için ne yapacağız?
Aslında burada da çözüm kolay:
- FF'deki 85mm f/1,8 lensin elde ettiği kadraj ve bokeh'i yakalayabilmek için Crop makinede 85mm / 1,6 = 50-53mm ve (f/1,8) / 1,6 = f/1,1-1,2 bir lens kullanmak gerekiyor.
Hmmm, burada bir sorun var!
50mm f/1,2 lens ne kadar ediyor?
İşte Crop gövdelerin tek sıkıntı noktası burada.
Ancak durun! Hemen üzülmeyin!
Çünkü bu o kadar da kötü bir sorun değil! Neden mi?
Yaklaşık 40-50mm (FF'e göre) odak uzaklığında f/2,8'in altına indiğinizde artık bokeh'li ve arka fonun bulanık olduğu pozlar kolayca elde edilebiliyor. f/2 ile f/1,4-1,8 arasında da o kadar ciddi bir fark olmuyor.
Bkz. The-Digital-Picture.com sitesindeki 85mm f/1,2 L lens değerlendirmesindeki (sayfa ortasındaki) örnek!
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-85mm-f-1.2-L-II-USM-Lens-Review.aspx
Onun için de Canon'da "EF-S", Tamron'da "Dii", Sigma'da "DC" serisi lenslere yönelmek gerekiyor.
Crop lenslerin sensörlerinin küçük olmasından dolayı, objektiflerin içindeki mercekler de FF lenslere göre daha küçük oluyor.
Bu nedenle daha ekonomik oluyorlar ve yukarıda anlattığım çarpan faktörü kriterleri gözetildiğinde, eşlenik FF lensler ile benzer optik performans sergiliyorlar.
Gelelim FF sensör ile Crop sensör farkına!
Bu da işin diğer yönü.
FF sensör 35mm film boyutundadır. Yani daha büyüktür.
Crop sensör ise 1 / 1,6'de biri kadardır. Yani daha küçüktür.
Ama iki makine de 24 MP?
Evet! Sorun burada başlıyor. Buna piksel yoğunluğu deniliyor.
Yani, FF sensör'deki bir pikselin boyutu fiziksel olarak Crop sensörün üzerindeki piksel'den daha büyük.
Bu neyi etkiliyor?
ISO performansını!
Yani FF makineler bu nedenle yüksek ISO'da daha iyi performans gösteriyor. Daha az kumlanma, daha az detay kaybı oluyor. Bu nedenle de daha keskin fotoğraf çekiyorlar, özellikle de ISO 800'ün üzerinde.
Benim de dilimin döndüğü kadarıyla konu bu şekilde.
Emin Bey'in dediklerini, aslında başka bir yorum ile anlatmış oldum.
Özünde iki tarif de aynı.
Artık kime anlaması daha kolay geliyorsa...
Hepinize selamlar ve iyi çekimler dilerim.
> Geniş açı, evreni topyekün sizin önünüze koyar. Telefoto ise, size binlerce farklı evreni getirir.
>> EOS 6D II vs. EOS 70D - FF gövdelerin yakına dokunuşu, Crop gövdelerin uzağa erişimi ...
>>> ... becerikli telefoto Tamron SP 150-600mm VC, gizli inci Sigma 120-300mm OS Sport, şiir gibi geniş açı Sigma 35mm Art, tilt-shift'in ekonomi sınıfı Samyang T-S 24mm ...
Valla @aksoykaan açıklamanızdan sonra gidip ff alasım geldi, hatta gaza geldim😊. Neyse bi 15 dakika sonra kendime gelip makinemle mutlu mesut yaşarım. Bir Nikon kullanıcısı olarak ff ile kullanılan lensleri de kullanabildiğim için çok geniş lens seçeneğine sahibim. Bütçeme göre alabiliyorum ama ff e geçersem crop lensleri seçenek dışı bırakmak hoşuma gitmedi.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Nihat bey, bir noktaya açıklık getirmek istiyorum: Nikon kullanıcıları gibi, Canon kullanıcıları da croplu makinalarda FF lensleri kullanabiliyorlar. Aradaki fark FF makinalarda. FF Canonlar croplu lensleri kullanamazken; FF Nikonlar, ayarlara girilerek, croplu lensleri de kullanabiliyorlar.
bu işte bir iş var. lens crop içinde yapılsa, ff içinde yapılsa 50mm lens fiziksel olarak 50mm dir.crop iyi bir kelime.yerine çarpan kullanılıyor ama doğru bir kelime değil. işaretlenmiş bir alanon kesilmesi kırpılması. yani kırpma daha doğru.50mm lens ff yada crop badide kulllanıldığıda perspektif değişmez.yani asla 80mm nin perspektifini vermez. sadece 80mm nin ff de sensöre düştüğü yer kadar görüntü elde eder. kropla ff body de bayonetle sensör uzaklıkları farklı. aynaya değmezse kimi lesnlerdeki gibi tokina vs gibi takılınca sonuç değişmiyor.zaten bayonet sensör uzaklığının farklı olması bayonete takılırken kırmızı ve beyaz noktalarla da belirlenir. beyse bu uzun iş. kuş vs çekmiyorsanız bol paranız varsa ff body kaçınlımaz. ama lensler kaliteli ve pahalı. işin özü herşry bütçe. param çok olsa crop body da lense de dönüp bakmam.duygusal kısaca
başlarda sensörler çok pahalı iken tüketiciye atılmış büyük bir kazık bu crop sensör ve lensleri. satış politikaları. her şey ff olsaydı sayılardan dolayı daha ucuz olur yine halkın her kesimine girerdi. digital çıkmadan önce neden lesnlerden böyle saçma tasarruf yapılmazdı.. yada zaten ff body en küçük filimlerdendi diyelim.
Ayrıca nihat kardeş bir karışıklık olmuş. gerek canon kerek nikon crop bodyler hem crop lens hem ff lesn kullanır. bununla birlikte nikon üst model ff bodyler hem ff lesn hem crop lens kullanır. otomatkik yada manuel crop lesn seçimi var çarpan ayarı ile.
bu ff/crop işi çok su götürür. parası olan ff ve güzel lensler alır. kısıtlı bütçesi olan cropla tırmalar. herşey crop yada ff midir? değildir. fotoğraf ne kadar teknik işi olsada akıl gönül bilgi görgü bakış açısı işi. öyle ödüllü bir fotoğraf 1000tl lik bir body 18-55 de çekilebilir. canon 5d mark4 ve 24-70 le ödül mü alınacak. öyle bişey yok. olsa ne kolay olurdu sanat.
ez cümle croplu makianızı sevin bol bol güzel fotoğraflar çekin. gönlünüzü ve aklınızı zengin tutun. bütçeniz uygun olunca ihtiyaç duyarsanız ff e geçersiniz. bir, iki tık hatta üç tık daha kaliteli fotoğraf çekersiniz. dikkat edin kailetli, güzel demedim.
sürçü lisan ettiysek affola
Konu ozsir tarafından (21.June.2017 Saat 20:37 ) değiştirilmiştir. Sebep: edit
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kaan bey elinize sağlık, yazıma destek olmuş, daha da detaylandırmışsınız.
Düşünüp taşınıp benim vardığım sonuç; croplu bir makina, FF makinanın özürlü bir versiyonudur. Özürünü gidermek için fazladan bir şeyler yapmak gerekecektir. Bu da astarı yüzünden pahalıya gelecek demektir. Sizin verdiğiniz örnekteki gibi, 50mm 1.8 ile FF makinede elde ettiğiniz sonucu, croplu makinede elde etmek için 1.2 lens gerekecekse, croplu makine kullanıyoruz diye lense en az 10 kat daha fazla para harcayacağız demektir. 50mm 1.8 STM 550 TL kadarken, 50mm 1.2 lens 5500 TL'nin üzerindedir. O paraya 6D gövde alınır.
Herkese doğru tercihler yapmasını diliyorum.
Tekrar elinize sağlık, sanıyorum, konu tamamen açıklık kazanmıştır.
Saygılar, sevgiler
Benimde anladığım ( zaten bilinen ) FF bodylerin tartışmasız üstünlüğüdür o zaman . Şimdi geriye sadece maliyeti kaldı
SONY A7 M II Full Frame Aynasız + Helios 44M - 2/58 Manuel Lens
Özşir hocam, aslında konu daha çok, croplu makinesi olup da makinesini yenilemek isteyenleri ilgilendiriyor. Bu durumdaki arkadaşlar, zaten ellerindeki makinanın daha iyisini almak için bir bütçe denkleştirmişlerse, çekim tekniklerinde de hatırı sayılır tecrübe kazanmışlarsa, croplu makinaların üst taraflarına mı yönelmeliler yoksa giriş seviyesinde de olsa FF makinalara mı geçmeliler? Örneğin elinde 60D olan biri, neredeyse aynı paraya 80D, 7D Mark2 mi yoksa 6D mi almalı? Elinde FF lens te varsa... Elbette yeni başlayanlar için herhangi bir soru işareti yok. Bütçe neyse ona yönelecek.
Bu arada, croplu makinaların ve lenslerin tüketiciye atılmış kazık olduğu fikrinize yürekten katılıyorum. Analog zamanda croplu makina mı vardı?
Özşir hocam, siz sürçü lisan etseniz de yazın! Mesajların arasında güler yüzünüzü görmekten mutlu oluyoruz. :-)
Sevgilerimle
FF makine cropludan iyidir, doğru da, birşey alırken neye ihtiyacımız olduğu da önemli.Fotoğraf çeken herkes farklı amaç ve beklentilerle çekiyor. Alan derinliği farkı da öyle abartılacak kadar farklı değil. Unutmayın ki sinema filmleri 24x36 değil 16x24 mm gibi yani crop sensör ebadında çeker.
Emin Bey,
Aslen söylemek istediğim, lens kullanırken illa f/1.4 - f/1.2 geniş diyaframlı lenslere kadar gidilmesine gerek olmadığı idi.
Yukarıdaki mesajımda belirttiğim gibi:
Yani EF 85mm f/1,8 lens, ya da 35mm f/2 lens, veya 50mm f/1,8 - f/1,4 lens kullanılabilir.
f/1,8 lensin alan derinliği x1,6 Crop çarpanı ile f/2,9 mertebesinde oluyor ki, bu hiç de kötü bir değer değil!
The-Digital-Picture.com sitesindeki f/1,2'den f/8'e kadar 85mm'de çekilmiş fotoğraflara bakınız lütfen. f/2,8'e kadar gayet tatmin edici sonuçlar elde ediliyor.
Yani efektif olarak f/2,8 veya daha geniş diyaframda (daha küçük f sayılarında) bir lens kulladığınızda artık o kadar da fark etmemeye başlıyor bokeh.
f/2,8 ile f/2 arasındaki fark o kadar da muazzam olmuyor.
Hatta f/1,4 veya f/1,2 lensleri kullanmak epey tecrübe gerektiriyor.
Tüm Değerli Arkadaşlara,
Açıklamalarımda Crop sensörden çok olumsuz gibi bir hava uyandırdım sanırım. Öyleyse affola!
Crop makinelerin ve lenslerin asıl avantajını unutmamak gerekiyor: fiyatı.
Bu anlamda Crop makineler ve lensler, oldukça iyi bir fiyat / performans sergilerler.
Elbette FF makinelerin yetenekleri ve kapasiteleri daha yüksektir. Ancak fiyat olarak da oldukça farklı bir lige giriliyor.
En azından 7D Mk.2 ile 5D Mk.3 fiyat farkından, veyahut EF-S 55-250mm IS STM ve EF 70-300mm f/4-5,6 II IS lenslerin fiyat farkından, ya da EF-S 10-18mm IS STM lens ile EF 16-35mm f/4L IS lensin fiyat farkından durumun / değerlendirmenin hemen algılanacağını tahmin ediyorum.
Bu nedenle, yukarıda Özşir Hocam'ın dediği gibi, Crop makinelerinizi sevin, sevindirin.
Elbette bütçe olarak imkanınız varsa FF, farklı bir lig. Ancak bu "Crop makineler ve lensler tüh, kaka!" demek değil kesinlikle.
Örneğin EF-S 10-18mm IS STM lensin optik performansı bence FF bir geniş açı zoom lensin optik kalitesini aratmıyor kanaatimce.
Hepinize selamlar ve iyi çekimler dilerim.
> Geniş açı, evreni topyekün sizin önünüze koyar. Telefoto ise, size binlerce farklı evreni getirir.
>> EOS 6D II vs. EOS 70D - FF gövdelerin yakına dokunuşu, Crop gövdelerin uzağa erişimi ...
>>> ... becerikli telefoto Tamron SP 150-600mm VC, gizli inci Sigma 120-300mm OS Sport, şiir gibi geniş açı Sigma 35mm Art, tilt-shift'in ekonomi sınıfı Samyang T-S 24mm ...
Birol Bey,
Yukarıda bir telafi mesajı ile durumu izah etmeye çalıştım...
Sensör boyutundan dolayı FF makinelerde bir ISO avantajı söz konusu.
Ancak Crop makineler de kesinlikle kötü değil.
Ben 70D gövdeyi 2 yıldır kullanıyorum. 80D çıktı, ama hala memnunum.
Bu nedenle sizin daha önceki mesajlarınızda belirttiğiniz gibi 650D'den 80D'ye de bir geçiş yapabilirsiniz. Hatta 70D'ye dahi bir geçiş yapmanız mümkün.
İlla 6D'ye (FF gövdeye) geçmek elzem değil.
Hatta 80D'nin f/8 lens ile AF yapabildiği ve bu esnada, 7D Mk.2'deki gibi 1 adet AF noktasını değil, tam 19 AF noktasını f/8'de kullanabiliyor.
Bu bile bence 80D'yi gayet yetenekli kılan özelliklerden birisi.
Ayrıca 80D'nin 13,2 EV dinamik aralığı, 70D'nin 11,5 EV dinamik aralığına göre oldukça hissedilir bir fark yaratıyor.
(Bu arada 650D'nin dinamik aralığının 11,2 EV olduğunu da unutmayalım. )
Dediğim gibi konu biraz "damak tadına", biraz da bütçeye bakıyor.
Hatta işin şöyle bir yönü de var: FF makinede Tamron SP 15-30mm VC gibi 1,1 kg ağırlıkta bir lens kullanırken, Crop makinede EF-S 10-18mm IS STM gibi 240 gr'lık bir lens ile konuyu halledebiliyorsunuz.
Başka bir örnek ise, FF makinede Tamron SP 150-600mm VC gibi 1,95 kg ağılıkta bir lens yerine, Sigma 100-400mm OS gibi 1,16 kg'lık bir lens ile duruma çözüm getirebiliyorsunuz.
Yani, hem parada, hem de ağırlıkta daha "hafif" çözüm sağlıyor Crop makineler.
Öte yandan, bir de fps konusuna gireyim.
FF gövdelerdeki nispeten yüksek fps'li gövdeler oldukça pahalı.
Crop gövdelerde ise yüksek fps'li gövdeler çok daha ekonomik.
Örneğin FF gövdelerden 5D Mk.3 6,5 fps. 6D 4,5 fps. 5D Mk.4 7 fps.
Crop gövdelerde ise 70D ve 80D 7 fps.
Aralarındaki fiyat farkına bir bakar mısınız?
Bu nedenle Crop makineler kesinlike "elinizin tersi ile bir kenara itilecek" makineler değil.
Tüm arkadaşlara konuyu biraz daha etraflıca, çok farklı boyutlarda ve daha derine inip değerlendirmelerini öneririm.
Selamlar ve iyi çekimler dilerim.
> Geniş açı, evreni topyekün sizin önünüze koyar. Telefoto ise, size binlerce farklı evreni getirir.
>> EOS 6D II vs. EOS 70D - FF gövdelerin yakına dokunuşu, Crop gövdelerin uzağa erişimi ...
>>> ... becerikli telefoto Tamron SP 150-600mm VC, gizli inci Sigma 120-300mm OS Sport, şiir gibi geniş açı Sigma 35mm Art, tilt-shift'in ekonomi sınıfı Samyang T-S 24mm ...
Ben bu kısımdan sonra kopmuşum Kaan hocam kusura bakma!
Yanlış anlaşılmalar için ben de herkesten özür diyorum. Ben sadece kendi arayışım içindeki araştırmamı dile getirdim. Bunun başkalarına da fikir verebileceğini varsayıp, paylaşımda bulundum. 9 senedir 40D kullanıyorum. Kendi sınıfındaki makinalar bir sürü yeni özellik kazandı. Elektronik su terazisi, wifi, HDR modu vs bunlardan bir kaçı. Uygun zamanda, şu an kullandığım makinadan daha iyi özelliklere sahip bir makina almayı düşünüyorum. Kazandığım tecrübeyle, yeni alacağım makinanın hakkını vereceğimden de şüphem yok. Ne alabilirim? Croplu üst seviye bir makina alacak olsam... Yapım yılına göre, 7D Mark 2 eskidi, en yeni 80D ve 77D var. Fiyatları 4500 TL civarında. Sadece gövde. 6D'nin ise gövde fiyatı 5200 TL civarı. Elimde 50mm FF lens te var. 700 TL kadar bir fark verip 6D almak ve bir süre 50mm lensle idare etmek, elim rahatlayınca yeni lensler eklemek ve FF-Crop ikileminden kurtulmak bana mantıklı geldi. Aynı ikilemde olanlar varsa, bütçeleri de uygunsa, FF makinaya geçmeye değer mi değmez konusunda bir yardımımız olmuş olabilir.
Ben konuyu burada kapatıyorum. Herkese doğru tercihler diliyorum.
Konuyu kökten çözmeyi başarana "Nobel fotoğraf donanımı çözümü ödülü" veriyorlar
Sevgili Birol, ben de FF den Crop a geri dönmüş birisi olarak konuya katılayım. Tüm tartışmalar aslında çok küçük teknik detaylar üzerinde yoğunlaşıyor. Konu, kadraj, kompozisyon, renk, ışık gibi temel konular sanki daha iyi donanımla halledilecek zannediliyor. Durumun bu olmadığını yaşayıp gördüm. FF de beni en çok zorlayan iki olay; hadi bakalım body mazeretin kalmadı baskısı ve kısıtlı seçenek (bütçe önemli) arasından lens temini konusuydu. 24-105 ve 50mm 1.8 ile mutlu olamadım gitti.. Hep 50D ve 15-85 lensimi aradım, özledim. Bu arada son bir iki yıldır nikonun yaptığı ataktan en çok nemalandığını gördüğüm Nikon D3300 ve 16-85 te karar kıldım. Yeniden her gün fotoğraf çekme isteği geldi bünyeye. Buyrun, sizi alayım tekrar kafa karışıklığına
Konu promete tarafından (22.June.2017 Saat 10:10 ) değiştirilmiştir.
Gelmiş dünyanın dört bir ucundan
Ayrı dilleri konuşur, anlaşırız
Yeşil dallarız dünya ağacından
Gençlik denen bir millet var, ondanız.
NHR.
Döndük mü başa
Kaan bey , bu konuyu nerde görsem pür dikkat okur , dinlerim . FF mi Crop mu ? Ya da çok fark eder mi fotoğraf kalitesine vs... Şimdilik 60D ile gayet mutluyum , daha pişmedik ki FF e geçelim. Ama bilgi , öğrenmek her zaman iyidir . Geniş açıklamalar için herkese teşekkürler ...
SONY A7 M II Full Frame Aynasız + Helios 44M - 2/58 Manuel Lens
Size bir şey anlatayım o vakit, hem kısa olsun hem de yaşanmış bir tecrübeyi dile getirsin.
İlk zamanlar 20D sonrasında 7D ile devam etmiştim. Moda fotoğrafcısı bir arkadaşıma danıştıgım zamanlar... Bana derdi ki "abi crop ta perspektif oluşmuyor". Anlamazdım. Bilemezdim.
Aradan aylar yıllar geçti. Ben 3 sene sonra İsviçre den 6D aldım. elimde sadece FF olarak 50 mm 1.4 ve 70-200 vardı. Küçük bir barda oturmuştum ve 50 yi takıp arkadaşı kadrajladım. İnanılmaz geniş geldi. Dedim meğerse ne kadar geniş bir alanı alıyormus ama crop bana ufacık bir alanı sunuyormuş..
Ama en büyük şokumu Türkiye'ye geldiğimde yaşadım tam 10 gun sonra. 24-70 canon'umu Sirkeci Hayyam'dan almıştım ve doğrudan Abant'a gittim. Abant'da modeli karşıma koydum ve 24-70 i 24 mm ye ayarlayıp kadraja baktıgımda inanılmaz bir perspektif oldugunu gordum. Hem konuya yakındım hem de etrafı daha geniş görüyordum. Bu 16mm bile kullansam tokina da edindiğim perspektiften daha farklıydı. O yuzden 24 mm benim için cok ayrı bir yerdedir (FF sensorde)
Kıssa dan hisse sunu demek isterim, ff den önce ben o derinliği yaşamadığımdan anlayamamışım. Moda fotoğrafcısı arkadaşın dediği olguyu da hayal edememişim. Aradan aylar yıllar geçti ve hala ilki çalınsa da 6D aldım yine devam ettim. Hele 135 f2 ile muazzam keyif alıyordum. Tek bir lensle sokağa, doğaya çıkılır mı?? ben cıkardım 135, ff sensorde cok keskin sonuclar ortaya koyardı. Dahası dar kalmazdı. 85 mm f1.8 ile 7D de yaşadığım darlık problemini 135 ff + 6d de yaşamadım.
O yuzden ben amatörlerin bir duzeyden sonra ff e geçmesi gerektiğini düşünüyorum. Çok farklı bir bakış açısı...
İyi bir noktaya parmak basmışsınız. Benim de elimde şu an crop 40D var ve FF analog makinem A-1. İkisine de 50mm takıyorum, A-1'den gördüğüm görüntü ile 40D'den gördüğüm görüntü çok farklı. Biri cömertçe sana tam perspektif sunarken, diğeri "sana bu kadar çok bile" deyip kırpıyor. A-1'ime analog filim taktım, cimrice çekim yapıyorum. Zaten daha önce sözü geçtiği gibi, işin aslı FF kameradır. Croplu kameralar, müşteri yelpazesini arttırmak için düşünülmüş bir satış stratejisidir. Elbette herkes bütçesine göre bir yol çizmek zorunda ama, FF kameraya geçmeye değer mi sorusunun yanıtı tartışılmaz. İmkan varsa, kesinlikle değer.
Ya bu konu daha once de cok yazıldı cizildi... bilinmeli ki crop tamamen de kotu bir şey değildir. şöyle dusunun ki crop sensör 18-20 MP lik çözünürlüğe ortadaki bir alanı sıkıştırıyor. tele foto kullanan kişiler için bu güzel bir durumdur. Ayrıca kırpığın soyle bir artısı da vardır. lensin en kaymak kısmını algılar. bu yuzden ışık toplama ve net görüntüde ff sensorun bazı zorluklarını yaşatmaz. ef-efs ne varsa kabul eder. kısacası 100% kotu bir teknoloji değil. iyi oldugu noktalar da var.
Lakin,,
Manzaracı, mimarici, portreci (hele ki portre de bence ff şart gibi) makrocu kitle için ff çok daha iyi bir tercih. kırpıktan sonra ff kullanınca bir daha kırpığın suratına bakmaz insan.
kaldi ki, ff sensor daha bir keskindir. gerçi en son 80D gibi cihazları test etmedim. malum canon artık nokia gibi urun gamını her 2-3 ayda bir guncelliyor. ya cok da kafaya takmamak lazım. para varsa ff e gecmeli yanına bir 24-70 /24-105 alıp gun boyu gezip fotoğraf cekmeli. özelleşmişseniz özel lenslerinizi takıp yine ff keyfi surmeli...
Öte yandan, ekipman tartışması yapmak artık çok amatorce geliyor bana. Evet biz de yapardık bir vakitler.. aga şu lens cok iyi cok keskin fln diye. yok efenim 70*200 f4 is, is olmayanı nasıl döver falan.. şimdi bakıyorum da çok boş tartışmalarmış.. high-end fotoğrafcının edeceği laflardı bunlar. koca koca duvarları giydiren insanların sözleri olmalıydı. Hadi hiç olmadı, bu işten para kazanan profesyonelin muhabbetidir bu. ama 21 inc monitörde ps ile çalışan bundan para kazanmayan benim gibiler için pek de geçerli değil.
Yıllar bana gösterdi ki fotoğraf bir huzur kaynağı ve bir eğlence olmalı benim gibiler için. Geçenlerde Samsung Edge 7 aldım. çekiyorum. çok da güzel..Tamam, bir 6D değil ama bazen dinamik aralığı bana daha bir iyi geliyor. tabii ben sebebi biliyorum, internal HDR yapıyor o yuzden başarılı gösteriyor kendini. olsun varsın. keskin ve temiz.. kısacası soru şu: eğleniyor muyuz? eğlenmiyor muyuz?? eğlenmiyorsak eksiği bulup kapatmalı, makro mu lazım makro lens alacağız. tele mi gerekti tele alacağız. ama ekipman cılgınlıgına donusmemeli bu.. (her fotoğrafcı başlarda yaşar bu kısır donguyu) Kısacası kırpık ya da ff, bu cihazların hakkını once bir vermeli, keyif almalı ama yetmediği yerde güncellemeli
meşhur bir söz vardır. Yeni başlayanlar ekipman çılgınlığı yaşarken profesyoneller, fotoğrafı yansımalarda arar...
Forumda ki tüm arkadaşların yazdıklarını tek tek, satır satır okuduktan sonra gördüm ki Atalay Bey bence son noktayı şu cümlesi ile koymuş (Tüm tartışmalar aslında çok küçük teknik detaylar üzerinde yoğunlaşıyor. Konu, kadraj, kompozisyon, renk, ışık gibi temel konular sanki daha iyi donanımla halledilecek zannediliyor. Durumun bu olmadığını yaşayıp gördüm). Tüm bu yazdıklarının altına imzamı atarım.
Yani şimdi çok pahalı ve yeni bir donanıma sahip olan birisi daha iyi fotoğraf mı çekecek, çok daha mı üretken olacak? Ya da iyi bir fotoğraf demek daha fazla sığ alan derinliği, ya da daha fazla keskinlik veya daha fazla çözünürlük mü demek? Bence tüm bunların bir fotoğrafçılık forumunda tartışılması yerine, makinelerin teknik detaylarının incelendiği bir sitede tartışılması doğru olur diye düşünüyorum.
Özellikle bizim gibi teknoloji üretemeyen ve yabancı pazarlara açık ülkelerin en sık düştüğü tuzaklardan birisi de bu maalesef ve hepimiz bu tuzağa düşüyoruz. Her sene elektronik aygıt değiştirmek, (Tablet, Laptop, fotoğraf makinesi, cep telefonu) ve elimizdeki bu aygıtları toplumsal bir statü göstergesi gibi algılamak son yıllarda oldukça yaygın hale geldi.
Fotoğrafçılığı meslek edinmiş ve bu işten ekmek yiyenleri bir nebze olsa da anlayabilirim de bu işi sadece hobi olarak yapanların böylesi tartışmalara girmesini anlamam mümkün değil. Yani şimdi elinde 5D Mark4 olan 6D olandan daha iyi fotoğraflar mı çekecek ya da bir Nikon D810 sahibi D90 makinesi olandan daha güzel kareler mi üretecek? Bunlar hep teknoloji üreten firmaların gazı sonucu gelişen durumlar diye düşünüyorum.
Bence doğru kadraj, ışık, kompozisyon bilgisine sahip ve görsel algısı olan bir kişi elindeki makinenin teknik kapasitesi ne olursa olsun çok pahalı bir gövde ve lens takımına sahip ve olayı kavrayamamış birinden çok daha iyi kareler üretebilir.
Sonuç olarak fotoğraf makinelerinin yalnız teknik yeterliliklerinin ve yapabileceklerinin tartışılmasını çok doğru bulmuyorum. Fotoğraf sanatı denen bir sanat var ve fotoğrafçı olabilmek kişinin elindeki makinenin teknik kapasitesinin çok ötesinde bir olgu.
Saygılarımla.
Buda bir yanlışı düzeltelim X1.6 makinada lensin focali değişmez sadece makina crop faktörü yüzünden lensten sensöre düşen görüntüyü kırparak kullanır .hatta
İşi en kısa yoldan şu şekilde anlatabiliriz doğru değerlerde aps-c yada FF de çektiğiniz kareyi aynı boyutta izlediğinizde çoğu zaman farkı anlayamazsınız hatta çoğunluğun aps-c fotoğrafının iyi olduğunu söylemeside muhtemeldir. Fark iki sensörün fotolarını tam boy tabiri caizse pixel pixel incelediğinizde ortaya çıkar ki işte bahsettiğimiz vede çoğumuza bulaşan teknoloji hastalığıda budur.
Çok iyi makinalar çok iyi fotoğraf çekmez sadece fotoğrafçının işini kolaylaştırır .