-
***Sebastiao Salgado***
Sebastiao Salgado (1944-) Sebastião Salgado | Facebook
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...p-Ethiopia.jpg Children's wasd in Korem refugee camp Ethiopia. © Sebastião Salgado
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...p-Ethiopia.jpg
Refugees in Korem Camp, Ethiopia. © Sebastião Salgado
Brezilya’lı fotoğrafçı Salgado 1944 yılında sekiz çocuklu bir ailenin altıncı çocuğu olarak dünyaya geldi. Salgado lisans eğitimini fotoğraf dışı bir alanda ekonomi alanında yaptı. 1968 yılında A.B.D.’de ekonomi yüksek lisansına başladı. 1971 yılında ise yine aynı alanda doktorasını tamamladı. 1973 yılına kadar iş hayatını ekonomist olarak iş hayatını sürdürdü. Aynı yıl eşinden aldığı makine ile Afrika’ya yaptığı yolculuk sırasında fotoğrafla tanıştı. Salgado yine aynı yıl Sygma ajansına girdi, 1975-1979 yılları arasında da Gamma ajansı için çalıştı. Ardında, daha sonra ekonomik krizden kurtulmasına vesile olacağı Magnum ajansı üyeliğine seçildi. ABD başkanı Reagan’a düzenlenen suikast girişimini fotoğraflaması hem ona uluslararası ün kazandırdı hem de ajansını yaklaşık on yıldır sürmekte olan ekonomik krizden kurtardı. Dünya Bankası'nda çalıştığı için birçok ülkeyi gezdi ve fotoğraflama imkanı buldu ana tema çalışan insan.
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...ela-Island.jpg
Giant Tortise, Alcedo Volcano, Isabela Island. © Sebastião Salgado
Yedi yıl boyunca 1977-1984 yılları arasında Brezilya da uzak dağ köylerini gezerek “Other Americans/Öteki Amerika (1986)” adlı albümü hazırladı. 1980 yılında on beş ay boyunca Fransız Sınır Tanımayan Doktorlar Topluluğu ile Afrikanın Sahra bölgesini gezerek “Sahel: L’Homme en Détresse / Sahra: Izdırap İçindeki İnsan” adlı çalışmasını hazırladı. 1986 ve 1992 yılları arasında o ana kadar ki en büyük projesi olan “Workers/İşçiler(1993)” üzerinde çalışmaya başladı. Salgado, bu albümü hazırlarken yirmi altı ülke gezerek geniş çaplı bir işçi profili çıkarttı. Çalışmasının genel yapısına bakıldığında Salgado’nun, albümü üç temel bölüm üzerine inşa ettiği görülmektedir. Tercih edilen ülkelerde bu bölünmeyi dolaylı olarak yansıtmaktadır. Fransa gibi sanayisi gelişmiş ülkelerdeki işçilik, Rusya gibi eski doğu bloğu ülkelerde sanayileşmiş ancak görece olarak eski teknolojiye dayalı işçilik ve üçüncü dünya ülkelerinde genellikle tarıma dayalı işçilik.
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...arous-Mali.jpg
Gourma-Rharous Mali. © Sebastião Salgado
1997 yılında ise Brezilya’da topraklarının geri verilmesi için mücadele eden köylüleri fotoğrafladığı “After Terra: Struggle of The Landless/ Yurtsuzların Mücadelesi” çalışmasını gerçekleştirdi ve albümleştirdi. 2000 yılında ise kırk bir ülkede vatansız insanların, göçmenlerin ve mültecilerin çocukların portrelerinden oluşturduğu “Migrations and The Children/Göçmenler ve Çocuklar” albümünü yayınladı. Salgado 2002 itibari ile, çocuk felcinin kökünü kazımak için gerçekleştirilen evrensel kampanyayı fotoğrafladığı belgesel çalışmasını tamamlamıştır. Salgado bu çalışmayı gerçekleştirmek amacı ile Somali, Sudan, Hindistan, Kongo ve Pakistan gibi ülkeleri gezmiştir.
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...ine-Brazil.jpg
Transporting bags of dirt in the Serra Pelada gold mine Brazil. © Sebastião Salgado
Salgado çalışma yöntemleri ile pek çok çağdaşından ayrılan bir yaklaşıma sahiptir. Salgado’ya göre, projelerinde iyi sonuca ulaşmak, fotoğraflanan insan ile kurulan ilişkiye bağlıdır. Bu yüzden Salgado çalışmalarını gerçekleştirirken, fotoğraflayacağı kişiler ile benzer koşullarda yaşar, onların yolculuk ettiği şekilde yolculuk eder. Projeleri genellikle uzun soluklu projelerdir ve bu süre içerisinde tüm giderlerini kendi bütçesinden karşılar. Salgado’nun çalışmalarına geniş bir perspektifle bakıldığında, kendi ideolojisini de fotoğraflarına yansıttığını söylememiz mümkündür. Other Americans’da Amerika kıtası ile özdeş olan kıta ile aynı isimli ülkenin karşısında ötekilik, The Workers çalışmasında ise, onun değişi ile milenyumun eşiğinde çalışan ve üreten sınıfın durumunu görebilmekteyiz. Salgado’nun fotoğraf çalışmalarının içeriksel ve biçimsel yapısında Meksika’da temelleri atılan öncüllerinin Riviera, Siqueros ve Orozco gibi ressamların olduğu Meksika Yeni Gerçekçiliği olarak da adlandırılan, ekspresyonist yaklaşımın izlerini görmemiz mümkündür. Seçilen konuların marksizm ile ilişkisi olması, biçimsel olarak da, kimi zaman göze batacak kadar koyu tonlar ve buna bağlı olarak dışavurumcu etkiler bu paralelliğin izleri olarak görülebilir. Salgado’nun başarısının diğer bir sırrı da entelektüel birikimini pozitif bir biçimde çalışmalarına yansıtmasıdır. Ekonomi üzerindeki birikimi yoksulluk, üçüncü dünya ve sanayileşme kavramlarına eleştirel yaklaşımını belli bir paradigma içerisine oturtmasını sağlamıştır.
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...ine-Brazil.jpg
Serra Pelada altın madeni işçilşeri Brazilya © Sebastião Salgado
http://www.adammarelliphoto.com/wp-c...nesis-2009.jpg
The Brooks Range Alaska, Genesis 2009. © Sebastião Salgado
-
Çok müthiş bir fotoğrafçı.
Bağımsız fotoğrafçıların en büyük ilham kaynaklarından.
Paylaşım için çok teşekkürler!
-
1.fotoğrafa bayılıyorum..Çok derin anlamlar çıkartıyor insan izledikçe
-
Fotoğrafın insan merkezli olduğunun katı bunlar çalışmaları gerçekten müthiş...
-
Sebastio Salgado çok ama çok iyi bir fotoğrafçı.Siyah beyazın ustalarındandır gözümde ve tabiki oda bir magnum fotoğrafçısı.Birde ondan esinlendiğini düşündüğüm Birol ÜZMEZ vardır ülkemizde onunda fotoğraflarını çok severim :) araştırmanızı tavsiye ederim.
-
kendisi kazandığı mlyonlarca doları köylülere dağıtmış, cumhurbaşkanlıgı teklifini reddetmiş tuhaf bir kişiliktir. ortadan bir kaybolup 4-5 yıl görünmez sonra on binlerce rulo ile çıkarmış...
ülkesindeki efsaneye göre fotoğrafını çektiği her şeyi satın alırmış..
-
-
harika bir fotoğrafçı, paylaşım için çok teşekkürler.
-
Bir bilgi: Salgado, Türkiye ziyaretinde bir pazarcı tarafından dövülerek hastanelik edilmiştir.
-
Dayak olayı 15-16 yıl önce olmuş sanırım. Aslında Magnum Ajansı 'nda çalışan ya da çalışmış olan her fotoğrafçının tarzı aynı olmuyor. Yani şunu demek istiyorum bazısı Bresson gibi makinasını olabildiğince saklayarak kendini belli etmeden çekmeye çalışırken kimisi de örneğin DSLR ile kendini bariz göstererek ve kadraj için belli yerlerde uzunca vakit harcayarak çalışıyor. Bu işin doğrusu yanlışı olmaz tabi ama ülkemizin gerçeği de bu şekilde bir sonuç doğurmuş. Günümüzde de fotoğrafla uğraşan herkes dayak olmasa benzer durumlarla karşılaşmıştır elbet. Ülkemiz insanına göre dünyada ekonomik durumu, kültürel durumu, eğitim seviyesi çok daha altlarda olan çok fazla ülke var ama bizim ülkemiz kabalık anlamında en üstlerdedir maalesef. Anlayış, hoşgörü vs bunlar çok az.
Bu arada kendisini konu alan Toprağın Tuzu adında bir belgesel var.