işte onu diyorum bende, metallica dinleyene vay salak denmez ya da klasik müzik dinleyen ondan daha zevkli diyemeyiz. Ayrıca resmi beğenmediğimi söylemiyorum (aksine beğeniyorum, şimdi resim camiasından bir kitle de dali resimden anlamayanların ressamıdır der aynı buradaki mantıkla), sadece gerçekçi akımla taban tabana zıt bir çalışma olduğu için onu gösterdim. Gerçeğe aykırı olmak çirkin olmak değildir.
sanki konudan sapılıyor gibi atıfta bulunulan mesajdan dolayı,
orijinal fotoğraf zaten filtre ile çekilmişti, bu haliyle sorun yok; velev ki manüple olsun bu izleyicinin beğenisi veya beğenmeyişidir. ama tartışılan konu eline dslr alıp onu otomatikte kullanıp daha neyi nasıl çekmesi gerektiğini bilmeden çeken onu da photoshop ile kurtaranın yaptığının yanlışlığı tartışılıyor. yoksa kimin neyi sevdiği değil....
Efendiler
Bu işin yanlışı doğrusu kullanıcının takdirindedir, otomatik çekmenin gerekeceği çok durum vardır. Bilgisiz kullanıcı bilgili kullanıcı ayırabiliriz ancak kalkıp köpeğimin boynunda makine olsa time lapse ile çeker bunları demek kaba bir yaklaşımdır. Sadece bu abartılı yaklaşımı sevmedim. PS ile harikalar yaratan adamlardan değilim ama imreniyorum da adamlara, nihayetinde en az fotoğrafı çekmek kadar ciddi bir iş, istenen fotoğrafı tasarlayıp uygulamak. Kesinlikle burada da bir sanatsal yaklaşım var hatta teknik olarak daha yetkin ve daha geniş bir alanda.
söylediklerimi tekrar alıntıyla vereyim...
olaya dışarıdan bakıyorsunuz, içinde değilsiniz azizim...
eğer içinde olsaydınız, kağıdı şöyle iki parmağınızla dokunarak, kaç gram olduğunu anlayabilirdiniz.
ya da şöyle söyleyeyim: hangi fotoğrafın hangi kağıt üzerinde nasıl durduğunu bilebilirdiniz.
benim bahsettiğim edit işlemleri böyledir.
yaksa size spor ayakkabıyı edit yapıp, jordan ayakkabıya dönüştercek halimiz yok.
bahsettiğimiz konu manipulasyon değil...
yani kısaca ortaya doğan görünümlü şahini sunmuyoruz...
yaptığımız küçük editler...
örnek verecektim ama haici harddisk yine açılmadı...
ben bir çok alanda fotoğraf çekmeme rağmen profesyonel olarak kültürel yayınlardan hayatımı kazanmaya çalışıyorum.
zaten portfolyolarımda da bu bariz görülür...
zaten o çekimlerde ne kadar edit yapabilirsiniz ki?
artı eksi exposure color levels, levels bu kadar...
işin etiklik noktasına gelirsek eğer.
zaten gözün gördüğünü çekmiyorsunuz.
taktınız objektifin önüne Nd filtreyi, suyu kadife gibi çektiniz?
eee, var mı böyle bir görüntü yok?
taktınız gradient filtre'yi, koyudan açığa bir parliament mavisi gecesi yakaladınız...
peki var mı böyle bir görüntü? yok...
makinanın ayarlarıyla oynayarak görüntüyü koyu ya da açık çektiniz...
var mı böyle bir görüntü? yok...
aslında çektiğimiz çoğu görüntü zaten gözümüzün gördüğü değil..
(iki örnek vereceğim hatta üç örnek - mesajın sonunda-)
aslında işin kalitesi açısından biraz farketse de zaten bu tip işlemlerin hepsi ps'de yapılıyor.
sorun şu:
aynı işlemi ps'de yapınca suç oluyor.
fakat aynı işlemi filtre takarak çekince hiç konuşulmuyor...
yanlış burada...
o zaman hiç yan ekipman da kullanmayalım...
fotoğrafın doğru çekilmesi kanaatini her zaman taşıyorum.
fakat kur'andan ayet değil ki azizim dokunmayalım!
fotoğrafa bu kadar uhrevi bakmıyorum kusura bakmayın...
doğru kadraj doğru ışık doğru teknikk zaten geriye çok az bir ps işlemi kalır.
azizim, sıfır edit ile fotoğraf yayınladığımız ve bastığmıız da oluyor
fakat ticaretin teoriği ve pratiği arasında fark vardır...
arada bu tür editlerin mübah olduğunu düşünüyorum...
yoksa inanın hiç bir iş yapamayız!
şimdi aynı fotoğrafın üç farklı versiyonunu örnek vereceğim.
1)
orjinal fotonun tam büyük hali jpeg versiyonu için tıklayınız : http://img838.imageshack.us/img838/4...san2008585.jpg
2)
3)
1 numaralı fotoğraf, orjinal çekimdir. birebir baskıda aynen kullanılabilir. ps kullanılmasına gerek yok...
2) numaralı fotoğraf, 1 numaralı fotoğrafın monotone kahverengi yapılmış versiyonudur... curve levels ve yüzdeki pürüzler giderildi biraz daha smooth bir ifade verildi.
3) internette yayınladığım başka bir versiyonu, renk ayarlarıyla oynandı...
şimdi etiklik sorusuna gelelim... 2 numaralı çalışma kendi kitabımın kapak fotoğrafı olarak kullanıldı.
soru şu: bu çalışma etik mi?
elbette ki etiktir çünkü kişisel irademde olan bir şeydir... yanıltma yok... manipulasyon yok... ve bu tonda bir kapak istediğim için fotoğrafı bu hale getirdim. bence bir sorun yok?
üç numaralı fotoğraf: internette kullandığım başka bir vesiyonudur, tamamen kişisel irademde, bu şekilde yayınlamak istediğim yapmış olduğum bir edittir... manipulasyon olmadığı için bence bir sıkıntı yoktur.
şimdi detaylara gelelim.
fotoğraf zaten çok net olmasına rağmen, neden balance, smooth, noise reduction gibi işlemler yapıyoruz zaman zaman? bu gerekli mi ya da etik mi?
elbette gerekli ve etik...
şimdi aynı fotoğrafın 100% croplu versiyonuna bakalım.
teknik, ışık kullanımı ve kadraj açısından hiç bir sıkıntısı olmasa bile, fotoğraf sıkıntılı bir fotoğraftır.
bu da modelin teni ile alakalı olan bir durumdur.
yukarıda da görüldüğü gibi yüzde yüz krop aldığım zaman birebir haline baktığım zaman yüz dokusunun pürüzlü olduğu görülür...
şimdi, düz mantık fotoğrafa aman elleme kardeşim diyenler gibi düşünürsem eğer, bu fotoğraf kapakta kulanılabileecek türden bir fotoğraf olmaz
çünkü kusurludur...
ne yapacağız?
bizim işimiz burada fotoğrafa emek vermekse eğer, fotoğrafda görülen bazı kusurları da elbette ki düzelteceğiz...
imdi; fotoğraf makinasında, kameralarda eğer ps'de yaptığım bu işlem yazılımsal olarak yüklü olsaydı, direk öyle çekecektik... değil mi?
o zaman bu tartışma olmayacaktı...
(her fotoğraf için söylemiyorum tabii)
xsorun eğer ps kulanım ise eğer, ps kullanmıyorsanız zaten bu işi hiç yapmayacaksınız arkadaşlar.
kısa, açık ve net söylüyorum.
saygı ve selamlar.
Konu mustafanazif tarafından (28.March.2012 Saat 09:38 ) değiştirilmiştir.
bütünü bir anlam ifade eden bir metin içinden tek bir cümleden hükme varmanız çok doğru bir yaklaşım olmayabilir, burada tunanın kastettiğiniz ile sizin kastettiğinizin paydaları tutmuyor pek...
anlatılmak istenen fotoğrafın nasıl çekileceğini, ışığı nasıl kullanacağını, çekmeden önce neyi çekeceğini hesaplamadan (ki yazısında anlık mecburiyetten çekilen resimleri de ayırmış tuna veya anı fotoğraflarını bile ayırabiliriz) 1000 kare çekip içinden 20 taneyi photoshop ile kurtarırım diyen insan eleştiriliyor. çünkü burada yaptığı işe saygı duymama durumu var. seri çekim modunda çok fazla poz çekebilirsiniz ama buradaki amaç da aralarından hoşunuza giden kareyi almaktır, sonuçta o seri çekimde uygulanan tekniklerin hepsi (kadraj, ışık, pozlama vs gibi) yerindedir. birinci örnek bu işin hakkını vermeyen vermeye de gayret göstermeyen insandır, ikincisi ise bu işi hakkını vererek yapmaya çalışan insandır. aradaki fark bu.
photoshop illa ki kullanılıyor, tunanın dediği gibi reklam vb sektörlerde manüpilasyonlar da kullanılabilir. bu alan çok su da götürür, çünkü reklam gerçekçi olmak zorunda da değildir. tunanın tartıştığı boyut da bu değil...
(ışık ayarı, kontrast, sharp, unsharp yerinde olduğu müddetçe manüpilasyon değildir.)
Teşekkürler Mustafa bey. Şu anda derneklerdeki eğitmenler, kurslarda da, yazılarında da yaygın olarak edit uygulamaları, karanlık odanın yerini alan "AK ODA" olarak niteliyorlar ve günümüz fotoğrafının olmazsa olmazı olarak gördüklerini söylüyorlar. Nitekim, Canonturk sayfalarında da PS uygulamaları hakkında bol bol eğitici bilgi var ayrıca CT il gruplarının toplantı gündemlerinde de kurs olarak PS yer alıyor.
Sevgili Halil İbrahim bey, ben Aydın Tunapala nın yazısından cımbızla laf çekip anlam yükleme gayreti içinde görüntü verdiysem affola. Benim amacım gerçekten de Aydın Tunapala nın serzenişine sizler ne kadar katılıyorsunuz, o konuyu forumu izleyenlerle paylaşmaktı. Belki kendisinin de belirttiği gibi sıkıntılı bir anda amacını aşan örneklerle yaptığı vurgu, edit programlar üzerinde bir hüküm verilmesi gerektiği, bu konuda da "makinasına hakim" görüşleri öğrenmek istediği anlamını çıkarmıştım. Gelen yanıtlar arasında da, bu ikinci fasılda olduğu üzere net hükümler yoktu. Olsa da olur olmasa da; aman dozu kaçmasın dagibi..
Tekrar açıklayıcı ve belgeli,net yanıt için Mustafa beye teşekkürlerimi iletiyorum.
Gelmiş dünyanın dört bir ucundan
Ayrı dilleri konuşur, anlaşırız
Yeşil dallarız dünya ağacından
Gençlik denen bir millet var, ondanız.
NHR.
özür dilerim konuya çok fazla mesaj yazmak istemiyorum ama,
imzalarınızı mümkün olduğu kadar ortalara atın...
hatta biraz da büyük atın...
benim gibi başı ağrıyanlar ne demek istediğimi çok iyi anlayacaktır...
internet publish ortam değildir yani basılı bir yayın organı değildir dolayısı ile çok kolay el değiştirebilen ortamlardır.
bir bakmışsınız fotoğrafınız yürümüş gitmiş...
hak iddia edebilmeniz için üzerine en azından isminizi yazınız... ps ile müdahale edilemeyecek türde yazmanız da menfaatinize...
bu acemilik değil, aslında olması gereken...
bazı forumlarda okuyorum yok, "fotoğrafın orjinalini bozma, fotoğrafa saygı göster" yorumlarıyla gereksiz bir uhreviyet yükleme gayretindeler ama böle bir şey yok.
adımları sağlam atma meselesi bu...
ki sonradan herhangi bir yasal durum oluştuğu zaman imzanızla yayınladığınız yeri, tarihi ile beraber delil dosyasına da koyabilesiniz...
saygılar.
ps'e inanma, ps'siz de kalma...
5D, vivitar2.5/28mm M, porst 2.8/35 M, yashinon ml 1.4/50 M, helios 2/58 M, Samyang 1.4/85 M, jupiter 2/85 M, tair 11a 2.8/135 M, smc takumar 4/200 M, canon 1.8/50mm II
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
@peregrinus
Bahsedilen seri cekenler spor muhabirleri degildir. Amacsiz, suursuz, dusunmeden, ne cektigini, ne cekecigini, nasil cekecegini, niye cekecegini yani hic bir seyi bilmeden eline aldigi makine ile sabahtan aksama kadar binlerce kare uretip iclerinden uc bes taneyi ps ile kurtarip fotografci olanlardir. bunlarin cekitigi kareyi kopegimin cektigi kare ile, sirkte fotograf ceken maymunun cektigi kareyi ayni kefeye koyarim. Eger fotografcilik san eseri cekmekse... Bence siz lafa takilip ozunu kacirdiniz.
Ikinci olarak hic te ozel filtre gerekmez. Cokin P serisi grade filtreler ile bu duzenleme gayet rahat yapilir.
Grafik sanatinin cok guzel eseri olan fotografdan yola cikmis calismalar baskadir, fotograf baskadir. Uretilme asamalari farklidir her seyden once. Yani uretim sureci olarak birbirinden ayrilir. Siz isin temelinden uzaklasip, maniplasyona kaydiginiz surece fotograf tabanli is yapan grafiker, Ilustrator olursunuz. Yaptiginiz sey gene degerlidir. Gene sanatdir veya sanat olarak zaman icerisinde nitelendirilebilir. Ancak fotograf midir?
Ayrica burada bahsedilen su kismi herkes kaciriyor. Benim en bastan sona dedigim once fotografi ogrenin, fotograf tekniklerine, makinenize, isiga, ekipmaniniza, kompozisyona, yardimci araclara hakim olun. Ardindan PS mudahalesi yapmakmi istiyorsunuz meydan sizin. Kimsede sunu diyemez cekemedigi icin oynuyor fotografla.
Siz o zaman sanatinizi, ugrasinizi bir adim oteye tasirsiniz. Bu noktada sanatinizin ismi fotograf grafik su bu olmus umursmazsinizda.
Ama hic bir sey bilmeden oynuyorsaniz o zaman... Bence bir durun dusunun.
Her neyse
@mustafanazif
Zaten reklam, tanitim ve urun calismalarini disinda tuttugumu bastan yazmistim sonucta bir kapak kitabin en buyuk tanitim kaynagidir. Ikincisi yukarida dedigimi tekrar etmek isterim. Yanlis olan PS yada dijital mudahale degildir. Bunu bastan tasrlayip cekip uygulamak baska birseydir, fotografi kurtarmaya calismak baska bir sey. Sonucta dogru cekilmis bir kare sepiada yapsaniz , sfot da yapsaniz dogru bir karedir. Ancak bilgi ve bilinc eksikligi nedeni ile netsiz cektiginiz bir kareyi sanat saheseri haline getirmek icin softlastirmak baska bir seydir.
Birde bir kac dostumuz demis kisinin kendisini ilgilendirir. Yok arkadaslar o kadar basit degil. Kisi bunlari dolabinda sakliyorsa kendisini ilgilendirir. Kisi bunlari fotograf diye yayinliyiorsa bu bakan herkezi ilgilendirir. Oradaki kisi grafiklesmis fotografi orjinal hali gibi sunuyorsa beni seni onu kandirsada yalan genede yalandir. En az bir kisi bunun gercek olmadigini biliyordur.
Gene cok konustum.
Sevgi ve Saygiyla
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Yazdiklarim tecrubelerime dayanir. Siz ayni tecrubeyi paylasmak zorunda degilsiniz.
Tuna boyle uzun uzun yaziyon kimse okumuyor sonra
Agzina saglik...
Benim gibi çok çok yeni başlayanlara örnek olacak bir yazı. Kutlarım. Yaşıtlarımla fotoğraf çekmeye çıktığımda eğer görüntüyü bozan bir nesne varsa ''boşver abi Photoshop'da silersin'' Boşver abi kontrastı verirsin v.s. v.s. Ta ki bir hocamın (Mustafa Sabri Türkay) Ülkede ki yegane gökyüzü fotoğrafçılarından birisidir. Sana bir yıl boyunca photoshop kullanmayı yasaklıyorum bilgisayarında dahi olmasını istemiyorum demesine kadar bu kavram karmaşasından kurtuldum. Fotoğraf artık benim için deklanşöre basılmadan çekilmiştir. Sonradan onu çıkart bunu ekle , v.s. v.s. şeyler fotoğrafı bozmaktan öteye gitmiyor maalesef. Hepimizin yardımcı aracıdır , fakat amacı olmamalı derim. Özellikle yeni başlayanlar , yani bizler. Makinemizi , ışığı , doğru kadrajı öğrenmeden dijital müdahalelere kalkışmamalıyız.
Canon 7D | Canon EF 35L | Canon EF 50 1.4 | Sigma 85 1.4 | Canon EF 135L | Canon EF 70-200L | Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM | Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro | Tamron SP AF10-24 f/3.5-4.5 Di II | Tamron SP AF17-50 f/2.8 Di II VC | Canon EF 50 f/1.8 II | Tamron 2X AF 7MC | Canon Speedlite 580 EX | Metz 58 AF-2
düşündüklerine dikkat et bir gün sözün olur
sözlerine dikkat et bir gün davranışın olur
davranışlarına dikkat et bir gün alışkanlığın olur
alışkanlıklarına dikkat et bir gün karakterin olur
karakterine dikkat et bir gün kaderin olur.
ne güzel söylemiş değil mi?
Guzel soz de, yani???
Mesela seyi de severim; "Terli terli su icme" dogru sozdur guzel sozdur de konu ile baglantisi nedir. Ha sunu demeye calisiyorsaniz " Buyuk soz soylemeyin ilerde yemek zorunda kalirsiniz" bence dogru bir yaklasim olmamis. Ha ben tamamen yanlis anlayip lafi ters anlamisimdir o da ihtimal.
Konu tunapala tarafından (29.March.2012 Saat 07:32 ) değiştirilmiştir.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Yazdiklarim tecrubelerime dayanir. Siz ayni tecrubeyi paylasmak zorunda degilsiniz.
abi zaten sana yazmamış ki tuna da
Canon AE1 canlı görüp elime ilk aldığımda "vay vay vay!" dediğimi hatırlıyorum. O gün birisi deseydi ki yakında film-milm banyo, karanlık oda filan olmayacak, elinde depolanmis cesitli formatlarda görüntüler olacak ve bir de üstüne post prosesing yapabileceksin, hemen uzaklaşırdım ordan. Deli bu adam diye. Belki yakın bir gelecekte de gördüklerimizden öte, düşlediklerimizi de çekebileceğiz.
Şu an için mevcut teknolojiler ile bir fotoğrafın ne kadar manipüle edildiğini anlayabiliyoruz. Tunapala, Mustafanazif, Halil İbrahim bey ya da makinasına hakim kim varsa onların şanssızlıkları, herhangi bir teknoloji kullanmadan, daha ilk bakışta fotoğrafın "o fotoğraf" olmadığını anlayabiliyor olmaları. Her gün artan sayıda bu ürünleri fotoğraf endüstrisinde görmek, aşkla bağlandıkları uğraşlarının "korsan"larıyla karşılaşmak, haklı olarak onları üzüyordur.
PS ya da diğer prosesing yöntemleri öğrenmek, bunları kullanmayı minimuma indirmeye çaba sarfetmek amatör fotoğrafçılar için amaç olmalıdır şeklinde bağlayabilir miyiz?
Gelmiş dünyanın dört bir ucundan
Ayrı dilleri konuşur, anlaşırız
Yeşil dallarız dünya ağacından
Gençlik denen bir millet var, ondanız.
NHR.
beni üzen demeyeyim de, doğru olmayan bir şey var ki; manipulasyonların fotoğraf diye yutturulması.
ülen zaten bunu gerçekte çekemeyeceksin, ne diye zirzopluk yapıyorsun diyorum ekran başında...
git grafik tasarım atölyesinde grafikerlik yap mesela...
işin mesleki boyutu burada konuştuğumuz boyutundan farklıdır biraz ki önceki mesajımda zaten örneklemesini yaptım, tuna da yaklaşık aynı şeyleri sylüyor.
önemli olan + doğru kadraj - kompozisyon + doğru ışık (enstantene diyafram vs)
ihtiyaç hasıl olduğu durumlarda fotoğrafı öldürmeyecek şekilde artı eksi oynamalar fotoğrafın özünü öldürmez, hatta bazen güçlendirebilir de...
bunun dışında yapılanların hiç birisi şahsi anlamda umurumda değil...
al kuş ekle all gökyüzü ekle al gölge ekle al başka bişey ekle... eee ??? diyor adam yani...
Dijital çıktı mertlik bozuldu ! şaka bi yana klavyem döndüğünce,biraz dağınık da olsa bir iki kelam edeceğim.
Fotoğraf çekerken ( sanat , anı, tarih amaç ne olursa olsun ) bende dahil pek çok kişinin amacı o çektiğimiz karenin ,dünyadaki en iyi objektif olan gözlerimizin verdiği canlılığı, gerçekliği ve güzelliği vermesi ise , teknolojinin sunduklarını sonuna kadar kullanıp en iyisini elde etmeye çalışacağız. Bu analogtan dijitale geçmek olsun , karanlık odadan çıkıp bilgisayar başına oturmak olsun.. Bence buraya kadar pek kimsenin itirazı olmaz.. Ama….( Hep bir ama vardır)
Yine biz insanoğlu ve o doymak bilmeyen iç benliğimiz suyunu çıkartmayı seviyoruz ki, vur deyince gözü çıkmış, fotoğraf değil de sanki guaj boya çalışması haline gelmiş karelere anlamsız bi gururla bakıp ne iş çıkardım be diyebiliyoruz… ( Kesinlikle amacı bu alan çalışmaları kastetmiyorum )
Hani doktor diyet programı yaparken her şeyden ama kararınca der , benimkide öyle..Böylesine imkanlar varken, ne kadar mümkündür uzak durmak ve gereklimidir, orası kişinin takdiri …