Lenslerin diyafram olarak acikligi kullanilabilir en acik diyaframi verdigi gibi ayni zamanda isik gecirgenligi acisindan da, dolayisi ile cam kalitesi ve keskinlikleri anlaminda da bir bilgidir.
Ayrica biraz dogru biraz yanlis bir genelleme yaparsak lenslerin en keskin hallerinin belli bir miktar diyaframlarini kistiktan sonra elde ettikleri bilinmektedir. f/3.5 ile baslayan bir lensin ulasacagi maksimum keskinlik varsayalim f/8 olsun f/1.8 ile baslayan lens bize ayni keskinligi f/4 civarlarinda versin. aradaki stop farki ozellikle alan derinliginin, ortam isiginin, enstantane hizinin onem kazandigi noktada oldukca muhimdir.
Yukaridaki Nikon f/4 f/2.8 lens arasindaki ornege gelirsekde aradaki farkin ve 4 kati para vermenin onemi flash ve tripod kullanilamayacak bir mekanda cekim yapilmasi gerektiginde ortaya cikar. Ayrica gercekten ciddi mimari cekim icin salliyorum ama 10 kati para verip tiltshift lens kullanilir.
Bir kac mesaj evvel de yazdigim gibi her lensle her sey cekilir. Gunu kurtarmaksa her lensle bir sekilde gun kurtarilir. 100mm ile tarama yapilir fotogrflar birlestirilir mimari cekilir, Genis aciyla portre cekilip croplanip dijitalde duzenlenir falan filan. Ama bu kadar cesit lens olmasinin bir sebebi ve hemen her lensin kendine ozel bir amaci vardir.
Butce kismina gelince eh iste o hepimizin derdi. Kimimizin butcesi 400mm f/2.8'e yetmiyor kimimizin 50mm f/1.8'e sonucta olan biraz veya biraz fazla odunlerle erisebilecegimizin en iyisini aliyor, aldigimizla yapabilecegimizin en iyisini yapiyoruz.