1. Iþýða Dikkat Edin

Bir fotoðraf, özel olarak aksi istenmiyorsa, yeteri kadar ýþýk almalýdýr. Iþýðýn fazla olmasý, “patlama” tabir edilen duruma yol açar yani fotoðrafýn belli kýsýmlarýnda renkler fazla açýk olur, hatta o bölgedeki detaylar kaybolur. Eskiler buna “filmi yakmak” derler. Fotoðrafçýlýk evrensel dilindeki tanýmý ise “overexpose” olarak bilinir. Yani fazla pozlama. Bir fotoðraf sadece çok ýþýk aldýðýnda bozulmaz, az ýþýk alýnca da bozulur. Buna da eksik pozlama anlamýnda (underexpose) denir. Oysa fotoðrafýn en iyi hali, ýþýðý en güzel almýþ halidir. Ne çok fazla, ne çok az. Bazen ýþýðý bilerek azaltýp/artýrarak efektler yaratýlabilir.Iþýðý doðal yollardan azaltamýyorsak, makinenin pozlama süresi ve diyaframý ile oynayarak azaltabiliriz. Bazen güneþ ýþýðý bile doðal yollardan azaltýlabilir. Örneðin güneþin bulutlarýn arasýna girmesi beklenerek, daha hoþ bir ýþýk ortamý saðlanabilir veya hoþ gölgeler/ýþýklar oluþturabilecek yansýtýcý veya þemsiyeler kullanabiliriz.



2. Kompozisyonu Sadeleþtirin

Bir fotoðrafta kompozisyon yani çerçevelenen kesim, ne kadar az objeden oluþursa, o kadar temiz bir görüntü oluþur ve fotoðraflanan obje, daha öne çýkar. Buna karþýlýk çerçevedeki yabancý ve gereksiz unsurlar fotoðrafýn deðerini düþürüp, izleyicinin dikkatini daðýtýr.Bu sebeple, özel olarak istenmiyorsa, kompozisyon, mümkün olan en sade halindeyken çerçevelenmelidir.



3. An’ý (Hareketi) Yakalayýn

Eðer hareketli bir obje çekiyorsak, onun en etkileyici, zirvedeki hareketini fotoðraflamak gerekir. Örneðin bir çocuðun topa vurduðu aný düþünün. Ýþte o aný fotoðraflamak, topu ayaktan çýkarken fotoðraflayabilmek zordur ama en güzel sonucu verir. Bu bazen top oynayan bir çocuk, bazen suya atlayan bir kurbaða, bazen de uçan bir kuþun avýna dalýþý olabilir. Fakat unutmamak gerekir ki, bu çok iyi bir zamanlama gerektirir.



4. Gerektiðinde, Karede Canlý Bulundurmaya Özen Gösterin

Bir fotoðraf karesi, içinde bir canlý ve özellikle insan varsa, daha etkili olmaktadýr zira o canlý/insan, o fotoðrafýn konusunu oluþturmaktadýr. Örneðin bir gün batýmýný düþünelim. Gün batýmýnda harika bir kýzýllýk, bir kayalarýn üzerinden denizi gören bir mekan, hoþ bir aðaç var ve bunu fotoðrafladýnýz. Gerçekten etkileyici olur ama bu fotoðrafý çok daha etkileyici kýlmak isterseniz, o gün batýmýnda yalnýz baþýna bir adamýn uzaklara bakýþý veya el ele tutuþmuþ iki sevgilinin birbirlerine yaslanmasýný fotoðraflamalýsýnýz. Böylece, harika bir silüet elde etmiþ olursunuz.Bir fotoðrafý olduðundan daha güzel hale getiren objeler genelde insanlar ve þirin canlýlardýr. Örneðin yavru bir kedi veya köpek, büyük bir kedi veya köpekten daha etkili sonuç vermektedir. Keza þirinlik, iticilikten daha fazla “atmosfer” katar fotoðrafa.



5. Objeleri Çerçeveye Yerleþtirin

Fotoðrafçýlýkta “altýn noktalar” denen bir kavram vardýr. Buna göre vizörden gördüðünüz bir çerçeveyi baz alalým. Bu çerçeveyi yatayda ve dikeyde üç parçaya bölecek þekilde, aþaðýdaki gibi tanýmlayalým. Yatayda ve dikeyde keþisen noktalar ve çevresi bize altýn noktlarý verecektir. Fotoðrafýnýzda nesneleri buralara yerleþtirmeniz estetik bir fotoðrafýn ortaya çýkmasýný saðlayacaktýr.Eðer bir obje çok kýyýda kalmýþsa, hoþ görüntü olmaz, benzer þekilde tam ortalanmýþ görüntü de pek hoþ durmamaktadýr. Eðer obje bir yöne hareketliyse, onu, “önü açýk” þekilde fotoðraflamak daha doðrudur. Örneðin saða doðru giden bir gemiyi, soldaki elipslerden birisine yerleþtirmek ve önünde açýk bir alan býrakmak, fotoðrafa boyut katar.



. Objeye (Gerektiði Kadar) Yaklaþýn

Bir fotoðrafý çekerken, ona mümkün olduðu kadar yaklaþmak gerekir. Bunu bazen zoom ile, bazen de fiziksel olarak yaklaþmak suretiyle yapabiliriz. Yaklaþmaktaki amaç, objeyi mümkün olduðunca öne çýkararak, onun detaylarýný sunmak olmalýdýr. Tabi bunu yaparken, objenin dibine girip, kompozisyonu bozmadan yapmak da çok önemlidir.



7. Açý Belirleyin

Fotoðraflarý genelde “gözümüzün gördüðü” açýyla çekmek daha doðrudur ama bazen çok ilginç fotoðraflarý, deðiþik açýlarla çekmek, çok sempatik sonuçlar yaratabilir. Örneðin burnunu objektife uzatmýþ bir köpek veya kafasýndan aþaðýya doðru çekilen bir insan gibi… Bu tip açýlandýrmalarda, biraz dikkatli olmak gerekir. Açý yakalamak adýna, fotoðrafýn havasýný mahvetmemek, sempatikliði yoketmemek, anlaþýlabilirliði bozmamak gerekir.



8. Ön ve Arka Fonlarý Doðru Seçin

Fotoðraftaki objeye ön veya arka fon saðlamak, o fotoðrafa derinlik katar. Genellikle arka fonu deðiþtirme þansýmýz olmaz ama ön tarafa birþeyler katabilme þansýmýz olur (bulunduðumuz noktayý deðiþtirerek). Bu da fotoðrafa bir derinlik katacaktýr. Örneðin dallarýn arasýndan çekilen bir binayý düþünün. Önde sað ve solda yada yukarý ve aþaðýda yer alan ve varlýðý çok öne çýkmayan dallar, asýl objeye bir yönlendirme yapacak, fotoðrafa üç boyutlu bir hava katacaktýr.





9. Gerektiðinde Flaþ Kullanýn

Flaþ, her zaman gece veya düþük ýþýkta kullanýlmaz. Bazen güneþin çok yoðun olduðu zamanlarda da flaþ kullanmak iyi sonuç verebilir. Buna dolgu flaþý denir ve amacý kareyi aydýnlatmaktan ziyade, az bir ýþýk etkisiyle, gereksiz gölgeleri yoketmektir.Dolgu flaþý kullanmak gerçekten çok zor bir konudur. Öyle “patlatayým flaþý” demekle olmaz. Bunun için pozlama ayarlarýnýn doðru yapýlmasý gerekir aksi takdirde, zaten çok aydýnlýk olan görüntü, bu sefer bembeyaz çýkabilir ve fotoðraf bazen “overexpose” olabilir. Unutmamak gerekir ki, dolgu flaþýnýn anlamý, gölgeleri aydýnlatýp, oradan da detay almak ve yüksek ýþýktaki kontrast fazlasýný düþürmektir.Farklý flaþ teknikleri de vardýr. Mesela uzun pozlamada geç çakýlan flaþ, geceleri arka planda çok güzel bir manzara saðlayabilir. Bunlar, deneme yanýlma yöntemleri ile geliþtirilecek konulardýr.



10. Düþünerek Fotoðraf Çekin

Bu, belki de diðer tüm maddelerin toplamý olan bir konu. Fotoðrafçý, iyi bir fotoðraf çekmek istiyorsa, önce gözleriyle çekmelidir o kareyi. Ki kimyasal fotoðrafçýlýktaki “film maliyeti”, bu konuda yeterli baskýyý saðlayan bir unsurdu belki de. Oysa günümüz dijital dünyasýnda sabit maliyetten sonrasýnýn sýfýrlanmasý, yani çektiðiniz her karenin bir maliyeti olmamasý, kullanýcýyý çoðu zaman “amaaan, çekeyim gitsin, beðenmezsem bir daha çekerim” kolaylýðýna itmektedir. Bu hem çekilen fotoðraf öncesi þartlarýn saðlanamamasý, hem de tek atýþta doðru fotoðrafý çekememe handikapýný beraberinde getirmektedir.Oysa düþünerek çekilen pozlar hem fotoðrafçýlýk birikimini artýrýr, hem bu çekimlerin deneysel yorumlarýný yapmayý saðlar, hem de zaman ve enerji maliyetlerini düþürür. Kullanýcýlarýn fotoðrafçýlýðý “rastgele çekim” havasýnda deðil de, “düþünerek çekim” havasýnda yapmasý, onlara çok þey katacaktýr…



Kaynaklar: DoÄ*********u Pozlama | BasÃ*********k

Driver indir , driver dowload , driver bul , driver ara , driver indir , driver programi , driver indirme | Paylaþýmýn Doruðu

Fotograf ve Altýn Oran - agaclar.net


HER ÅžEYDEN BÄ°RAZ