Mevcutta bulunan başlık altında yazmak istemedik, arandıgında kolay bulunabilmesi ve Diger branşlar ile beraber belki yemek fotografınında bir kategorisi olmasi ümidi ile ayri olarak açtim.
Kısıtlı bilgimi en verimli ve detaylı şekilde sizler ile paylaşmaya çalısacagim.
İlk başlarda bu branş'a merak sarmak üzereyken ülkemizde hobby olarak bir macro yada manzara fotografcılık dalı kadar yaygın olmadıgını fark ettim bilgi arayısı icinde iken Google in bana pek yardımı olmadı. Üç cümle olarak yazılmış alıntı başlıklar haricinde Turkçe pek kaynak yok.
Konuya giriş yaparken hazırlamakta oldugum detaylı yazıdan once merakların giderilmesi ve forumda yanlız kalmamam için edindigim detayları paylaşmak istiyorum.
-Yemek fotogarfcılıgı nedir ?
Aslına bakarsanız, tek amacı sizi acıktırıp agzınızı sulandirarak size kilo aldırmak.
( Hamburger fotografına bakarak ic geçirme kısmını hızlıca geçtim).
!! Yazacaklarım tamaman benim ogrendiklerimin kendimce yorumlanmasıdır ve kesinlikle profesyonel şekilde gıda dısı maddelerın yemek ustune uygulanmalarını ıcermemektedir.
-Hangi Makina ?
Point&shoot makinalarlada çekebilirsiniz, tamam cok fazla manuel mudahaleler yapamayabılırsınız ama ısık yerınde oldugu taktırde SLR like makinelerlede bu is gayet basarılı yapılabılır. DSLR makineler icinde aslında pek bir ayrım yoktur bu bransta, neden derseniz burda hersey yemegin guzellegi suslenisi ve ısıgı dır onemli olan.
Bazi arkadaslarımız bu makine ıle bunlerı cekebilirmiyiz diye merak ediyorlar, her makine kullanımını bildikten sonra belirli branslarla birlikte yemek fotografıda cekebilir.
Croplu makinelerden ziyade Full Frame makinaların tercihi daha yaygın, ozellikle 5D Mark II. Sunum cok oenmlidir, her detayın kusursuz belirtilmesi gerekiyor.
-Lens:
Burda biraz dikkat etmemiz gereken bir nokta var. Objeyi arka plandan kopartmak yani "F" degeri 2.8 ve aşşağısı lensler ile calışmak yada 2x teleconverter ara parcalar kullanımı ışımızı hem kolaylastıracaktır hemde ıstedıgımız sonucu yakalamamıza yardımcı olacaktır.
Şimdi gelelim bu sektorde hangi lensler kullanılıyor. Bu sektor derken lutfen bizler gibi amator ve bu isi hobby nin az ustunde uygulayanların kullandıgı ekıpmanlardan bahsediyorum. 50mm F:1.8 , 100mm F2.8 , 70-200 F:4 + 2x teleconvertor. Yaptıgım arastırmalarda ve takıp ettigim ileri duzey cekimler yapan fotografcıların ozellikle kullandıgı lensler.
-Işık: Yüzde seksen gün işigi, cok nadir ve zor durumlarda yapay işigi tercih ediyor bu işin üstadları. Cam onune bir tul yada beyaz carşaf asarak işigin keskinligi oldurerek daha soft bir isik altında calısıyorlar. yansıtıcı ve reklam sektorunde cok kullanılan beyaz forex kullanılıyor. ( Foam Board ). Ben Tamamen sanal isikta calısmayı seviyorum, ozellikle sagdan ve soldan aydınlatarak çalısıyorum. genelde camdan gelen ısık kullanıldıgından arkadan aydınlatma cok daha guzel sonuclar veriyor. tek kusuru gun isiginin oldugu vakitlerde bos vaktinizin olması. Arkadan aydınlatmalı uygulamanın yapılıs sekli; Objeyi beyaz bir zemin uzerine yerlestirerek sag tarafına yansıtıcıyı sol yarafına beyaz forexi yerlestirerek ısıgın kapalı alanda dagılmasını saglayarak uygulanır. Beyaz forexleri 45 derece olacak sekilde ıkı parcayı bırlestırerek kullanırlar, acık agızlı V seklınde.
-Susleme: Tamamen fotografı ceken kisisnin goz zevkine kalmis bir durumdur. Yanlız hicbir zaman yemek suslenip fotografı cekilmez. Once yalin halde fotografın cekilecegi yere getirilir ve sonradan teker teker bir cimbiz yardımı ile eklenecek malzemeler uygun bir sekilde dizilir. Yag asla onceden dokulmez. Son yayımladıgım Kısırdan Kofteye adlı fotografıma bakarsanız, yag onceden dokuldugu icin fotograf cekilene kadar tabak zeminine akmistir ve hicbir sekilde fotografık bir unsur olusturmamistir. zweminde kullanılacak malzemeler cok onemli, ozellikle hasır cuval, masa urtulerı.( Hicbir zaman masa ortusunu tam almazlar sadece 40x40 bir parcayı Forex' yapıstırarak kullanırlar.) Suni Buz, gercek buz bardakta bugu yapmakta, ve yuzeye cikmakta. Makarna tabaklarının icin kopukten yarim daire toplar koyarlarki kabarik ve yuzeyde dolgun guzuksun diye. Yada etleri ısıtıcı resistansı ile yakarlar mangal etkisi vermesi icin.
-Fotografın İşlenmesi:
Fotografta ne bilmiyorsun diye sorarsanız oda photoshoptur, fakat bildigim kadarını aktarmaya calısayım. Aslına bakarsanız ısıgın cok parlak olması makbuldur, patlama derecesine gelmemis asırı parlak. Keskınlık cok onemli ama hicbir zaman "Macro" gibi abartılmamalı. herseyın son derece dogal ve gercege yakın olması gerekıyor. renkler asırı canlı olamaz cunki hicbir zaman bir yiyecek pistikten sonra okadar canlı renklerde olmaz.
**Cok onemli hicbir zaman yemekler asırı pişirilmemelidir ozellikle yesil renkli sebzeler. Herzaman cok az haslanmali aksi taktirde renklerini yitirmekteler. haslandiktan sonra soguk suda soklanmalılarki renkleri canlılıgını yitirmesin.
Umarim kafalardaki sorular cokda azda olsa silinmistir.
Hatam varsa uslubu ile belirtildiginde basim ustune.
Salih Enes OZBAYOGLU
Yemek Fotoğrafçılığının İp Uçları | Mutfaklara Şenlik